Saturday, September 24, 2011

PENIPUAN SPR TERBONGKAR LAGI



بسم الله الرحمن الرحيم

SPR mengaku warga asing didaftar pengundi atas arahan Umno 



Sebelum ini, kita dikejutkan dengan pendedahan Wikileaks bahawa SPR mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan kepada pekerja asing di Sabah untuk didaftar sebagai pengundi pilihanraya.

Pendedahan itu dibuat berdasarkan pengakuan bekas pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid kepada bekas ketua Mafrel, Abd Malek Hussin bahawa pihaknya pernah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah sekitar 90-an, atas arahan Umno.

Namun, Malek memperbetulkan kembali pendedahan yang dibuat Wikileaks bahawa kabel itu tersilap memetik kenyataannya bahawa SPR mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan kepada pekerja asing di Sabah padahal sejumlah 80,000 warga asing didaftar untuk mengundi.

Wikileaks turut mendedahkan Malek juga dilaporkan memberitahu pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bahawa Rashid mengesahkan Umno melancarkan kempen ‘kotor’ untuk merampas Sabah dari pembangkang pada 1994.

“Sepanjang dekad berkenaan, Umno memberikan kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakan beragama Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, sebagai pertukaran untuk undi mereka pada pilihan raya negeri,” Wikileaks
-dipetik dari blog bujang susah

No comments:

Post a Comment