Saturday, September 24, 2011

Ucapan Ahmadinejad berbisa di telinga AS



NEW YORK 23 Sept. - Delegasi Amerika Syarikat (AS) keluar dari dewan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ketika Presiden Mahmoud Ahmadinejad mengkritik negara-negara Barat.
Pemimpin Iran itu sekali lagi menyatakan keraguannya terhadap punca pembunuhan kaum Yahudi yang digelar Holocaust dan serangan 11 September 2001 serta mengkritik AS yang membunuh pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden tanpa membawanya ke muka pengadilan.
“Negara-negara Eropah menggunakan pembunuhan kaum Yahudi itu sebagai alasan untuk membayar tebusan kepada Zionis.
“Matlamat kejam negara-negara Barat merupakan punca peperangan dan krisis ekonomi,” katanya.
Seperti yang pernah berlaku di perhimpunan PBB dan majlis antarabangsa yang lain sejak beberapa tahun ini, seorang diplomat AS yang mengawasi ucapan di Perhimpunan Agung PBB keluar meninggalkan perhimpunan tersebut 20 minit selepas ucapan dimulakan.
Menurut jurucakap misi AS, Mark Kornblau, seramai 27 orang dari Kesatuan Eropah (EU) kemudian mengikuti jejak langkah diplomat AS itu sebagai tanda Protes.
“Ahmadinejad mempunyai peluang menyatakan hasrat rakyatnya untuk kebebasan dan maruah tetapi sebaliknya beliau sekali lagi bersifat anti-Semitik dan mengeluarkan teori konspirasi yang keji,” kata Kornblau. - AFP

No comments:

Post a Comment