Dapat sijil lahir lepas 12 tahun tunggu
Dapat sijil lahir lepas 12 tahun tunggu
PENGKALAN RAMA - Lima beradik yang gagal mendapat sijil kelahiran sejak 12 tahun lalu berikutan ibu bapa mereka tidak mampu membayar bil Hospital Melaka (HM) sebanyak RM2,000 akhirnya memperoleh dokumen itu, semalam.

Lima beradik itu, Mohd Khairul, 12; Siti Amira, 11; Siti Umaira, 8; Ahmad Ismad, 6, dan Siti Noor Farhana, 4 adalah anak kepada pasangan Anuar Abd Latif, 44, dan Narsabah Alias, 44, warga Singapura.

Selain lima anak berkenaan, pasangan itu mempunyai tujuh lagi anak berusia antara 15 hingga 21 tahun dan tinggal bersama seorang menantu serta seorang cucu di sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin yang serba kekurangan di sini.

Semalam, Pengarah Pembela Barisan Nasional, Amir Hamzah Aziz bersama Pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Melaka, Yusof Husin, hadir ke kediaman keluarga terbabit bagi menyerahkan sijil kelahiran kepada lima beradik tersebut yang berjaya dikeluarkan dengan bantuan pihak JPN Putrajaya.

Hadir sama, Pengerusi Parti Progresif Penduduk (PPP) Melaka, Datuk Senator Chiw Tiang Chai.

Amir berkata, pihaknya meminta kerjasama daripada pihak HM untuk mengeluarkan dokumen bukti kelahiran dan segala dokumen sokongan berkaitan untuk membantu pasangan berkenaan mendapatkan sijil kelahiran anak-anak mereka.

“Kita juga menanggung kos untuk memproses sijil kelahiran ini dan segalanya selesai dalam masa kira-kira tiga hari selepas semua dokumen lengkap dihantar ke JPN Putrajaya.

“Pembela dan JPN Melaka juga akan turut membantu Narsabah mendapatkan taraf kerakyatan jika semua syaratnya layak,” katanya.

Katanya, Pembela BN juga merancang memberikan bantuan pinjaman perniagaan kepada Anuar yang menjalankan perniagaan membaiki kereta di rumahnya bagi menambah pendapatan keluarganya.