‘Mama baliklah kasihan adik...’
Sharizan Isahak, 36, menunjukkan foto isterinya, Nor Ziyanti Izhar, 30.
KANGAR – “Tersentuh hati saya sebagai bapa apabila anak bongsu saya yang berusia dua tahun, Mohammad Danial Hadif memegang gambar ibunya dan berkata mama balik la, kasihan kat adik,” kata seorang suami yang mendakwa isterinya gagal dikesan sejak 6 April lalu.

Sharizan Isahak, 36, berkata, sejak kehilangan isterinya anaknya sering kali tidak sihat, apabila tibanya waktu malam dia akan demam sambil merenggek memanggil ibunya.

Menurutnya, seminggu selepas kehilangan Nor Ziyanti Izhar, 30, dia berusaha mencari isterinya itu sehingga kini. Malah, keluarga dan kenalan terdekat isterinya yang dihubungi juga tidak mengetahui di mana isterinya berada.

Selepas seminggu Nor Ziyanti menghilangkan diri nombor telefon yang digunakan masih boleh dihubungi walaupun tidak dijawab dan selepas itu nombor telefon isterinya tidak dapat dihubungi sehingga kini.

“Saya sudah tidak tahu di mana lagi hendak mencari isteri saya, saya kasihan melihat anak-anak saya yang sering kali memanggil nama ibu mereka, sebak hati saya sebagai suami apabila perkahwinan yang dibina atas perasaan cinta jadi begini.

“Saya sayangkan isteri, saya sayangkan anak-anak dan keluarga saya, isteri saya seorang isteri yang baik sejak perkahwinan kami dia tidak pernah buat macam ini,” katanya.

Difahamkan, ibu kepada empat anak itu dikatakan hilang pada pagi 6 April lalu, selepas keluar menghantar dua anak mereka yang berusia dua dan empat tahun ke rumah pengasuh di Behor Temak, di sini.

Sharizan berkata, dia tidak tahu sebab isterinya itu hilang kerana sebelum kejadian itu, mereka tidak bergaduh. Tetapi pada malam sebelum Nor Ziyanti hilang, dia ada menemui sekeping duit kertas RM1 yang berlipat dengan beberapa helai bulu burung ditemui di dalamnya.

“Saya bertanyakan kepadanya mengenai duit terbabit kerana ia agak pelik, tetapi isteri saya pantas menjawab ia adalah ‘ibu duit’ sebelum bangun dan meninggalkan saya.

“Pada keesokannya isteri saya berkelakuan seperti biasa, mungkin isteri saya terasa hati apabila ada desas-desus yang mengatakan saya berkahwin lain, namun kenyataan itu tidak benar sama sekali, kerana saya sayangkan isteri dan anak-anak saya. Tidak terlintas dalam hati saya untuk menduakannya,” katanya.

Sharizan berkata, sejak kehilangan isterinya dia sering kali ke rumah keluarga isterinya untuk bertanyakan sama ada isterinya pulang ke rumah atau meninggalkan sebarang pesan kepada dia dan anak-anak, namun jawapan yang diterima adalah mereka tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai isterinya.

“Saya memohon maaf kepada isteri jika selama saya hidup bersamanya dia terasa hati, namun jauh di sudut hati , saya tidak berniat . Saya merayu kepada isteri supaya pulang ke pangkuan kami sekeluarga kerana kami terlalu sayangkannya.

“Saya bimbang keselamatannya entah di mana dia berada dan bagaimana keadaannya, sebagai suami saya bimbang jika sesuatu menimpanya,” katanya.

Jika orang ramai mengetahui sebarang maklumat berkenaan isterinya hubungi Sharizan di talian 017-5599500.