Saturday, May 12, 2012

Datuk Zul cabar bubar Majlis Peguam

Datuk Zul cabar bubar Majlis Peguam - Nasional - Sinar Harian:

Buku kahwin campur dikesan tersebar meluas
Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin
KUANTAN – Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin mencabar Pengerusi Majlis Peguam, Lim Chee Wee meletakkan jawatan dan membubarkan pertubuhan tersebut bagi menyertai politik serta bertanding dalam pilihan raya.

Menurutnya, beliau tidak perlu berselindung di sebalik nama dan kredibiliti Majlis Peguam untuk mengelirukan rakyat serta memberi gambaran bahawa semua peguam bersetuju dengan tindakan yang mereka lakukan selama ini.

“Kalau berminat sangat nak berpolitik kepartian, saya cabar pembubaran beliau (Chee Wee) letak jawatan dan buburkan Majlis Peguam agar rakyat tidak keliru.

“Ini tidak...dia  sengaja mengelirukan rakyat kononnya semua 13,000 ahli majlis setuju dengan tindakan mereka terutama dalam membela perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini.

“Hakikatnya yang buat kerja-kerja tersebut beberapa orang sahaja, manakala ramai lagi peguam profesional lain yang tidak berminat dengan politik kepartian,” katanya kepada media selepas sesi pendengaran awam projek Lynas, di sini, semalam.

Zulkifli turut mengalu-alukan kehadiran Chee Wee untuk bertanding di kawasan Kulim Bandar Baru.

“Sekiranya dia betul-betul hendak berpolitik, boleh juga bertanding di Kulim Bandar Baru.

“Saya langsung tidak ada masalah asalkan dia betul hendak berpolitik dan rakyat boleh tentukannya,” katanya.

Katanya, Majlis Peguam sepatutnya mengajar rakyat mematuhi dan menghormati undang-undang dan bukannya melanggar seperti mana yang dilakukan dalam perhimpunan Bersih 3.0 lalu.

“Sudah terang-terang tidak penyokong Bersih 3.0 telah langgar sekatan di Dataran Merdeka itu sedangkan pihak berkuasa sudah dapat perintah mahkamah. Sepatutnya sebagai peguam, mereka mendidik rakyat tidak melakukannya.

“Mahkamah telah membuat satu kawasan larangan yang mana mengikut undang-undang melalui proses perundangan yang sah.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment