Saturday, June 30, 2012

Bahasa Perancis prob tidak mencungkil Scorpene pautan kepada Altantuya

Bahasa Perancis prob tidak mencungkil Scorpene pautan kepada Altantuya

Sedangkan laporan berita bahawa kertas pendakwaan Perancis mendedahkan bahawa Altantuya Shaariibuu, tidak pernah memasuki Perancis, tiada menyebut bahawa seorang saksi mendakwa bahawa sebuah syarikat Malta dibayar untuk bergerak dengan penganalisis politik Abdul Razak Baginda.
Semasa temu bual antara pembuat kapal selam yang berpangkalan di Paris DCNS bekas pengarah kewangan Gérard-Philippe Menayas dan polis Perancis, ia telah mendedahkan bahawa Gifen dibayar perbelanjaan perjalanan Razak dengan jurubahasa beliau "Puan Altantuya Sharibuu".
Menurut kepada Menayas, Encik Jean-Marie Boivin dari Thales Antarabangsa memberitahu beliau bahawa Souvageot Mr dari Armaris telah meminta beliau untuk mengambil menjaga perbelanjaan Razak melalui Gifen sebagai firmanya tidak boleh melakukannya.
Menurut laporan berita, Boivin menubuhkan Gifen di Malta - atau syarikat tersebut telah ditubuhkan di negara-negara yang berbeza - untuk mengelak Pertubuhan bagi Pembangunan Ekonomi dan Sosial (OECD) kaedah-kaedah yang membuat urus niaga itu satu jenayah.
"Saya meminta pengesahan daripada Christian de Bearegard, orang yang bertanggungjawab ke atas pengurusan syarikat pemasaran di DCNI tetapi dia memberitahu saya bahawa dia tidak tahu apa-apa permintaan," Menayas kepada polis Perancis.
"Encik Boivin rahsia saya pada tahun 2005-2006 atau kira-kira 3 tahun selepas peristiwa itu, semasa mesyuarat yang kerap kita," katanya.
Butiran ini telah diwahyukan di dalam kertas dokumen siasatan polis Perancis 136 (muka surat 8-11) 153 yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan dibebaskan dalam talian oleh Sentinel Asia.
Bagaimana dana disalurkan
Gifen didakwa salah satu syarikat yang dipindahkan dana sehingga Euro800 juta (RM3194 juta) kepada Perimekar Sdn Bhd (€ 550,000,000 (RM2, 195mil) dan Terasasi (€ 150 juta (RM599 juta).
Thales dan Amaris adalah anak syarikat DCNS yang berurusan dengan rakan sejawatannya dari Malaysia pada jualan kapal selam.
Kedua-dua syarikat Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong yang dimiliki oleh Razak dan keluarganya, yang mempunyai hubungan rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Razak (kiri) didakwa dengan pembunuhan Altantuya pada tahun 2006 tetapi dibebaskan tanpa dipanggil membela diri manakala dua bekas pengawal peribadi Najib menghadapi tali gantung algojo bagi yang menyebabkan kematian beliau.
Najib ketika itu Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan menyelia pembelian dua kapal selam kelas Scorpene dalam urus niaga bernilai RM7.3 bilion dengan DCNS dimeterai pada tahun 2002.
Sementara itu, Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel memberi respons kepada satu artikel Percuma Malaysia Hari ini (FMT) bertajuk "Perancis prob: Altantuya tidak pernah memasuki Perancis".
Gabriel berkata manakala FMT mengambil maklumat daripada 54 dokumen, portal berita itu tidak melaporkan lain sekeping maklumat yang penting daripada dokumen yang sama, yang berbunyi:
"Menyedari khususnya bahawa seseorang dengan nama SHAARIYBUU Bayasgalan dilahirkan pada 26 Februari 1979 di Mongolia telah dikeluarkan kad residensinya sementara di wilayah Perancis yang sah dari 27 Ogos 2004 hingga 26 November 2004. Alamat mengisytiharkan 18 rue Houdon di Paris 18 "
Altantuya yang banyak terlibat
Gabriel (kanan) berkata ia telah menjadi sangat mungkin bahawa Atantuya telah mengembara di bawah nama yang berbeza, yang mengatakan bahawa Suaram mendapati laporan mengenai FMT "mengelirukan dan tidak ikhlas".
Beliau menambah bahawa dokumen 136 juga memetik Menayas sebagai berkata bahawa Boivin menyebut syarikat Malta sebagai membayar untuk perjalanan Razak dan Altantuya.
"Jadi ia telah menjadi agak jelas menunjukkan bahawa Altantuya adalah amat terlibat dalam Skandal yang Scorpene, dan malah telah menyokong fakta untuk menunjukkan bahawa dia sememangnya di Perancis," kata Jibril.
"Soalan yang merayu untuk dijawab sekarang ialah apakah peranan sebenar dalam rundingan keseluruhan?" dia bertanya.
Gabriel menggesa kerajaan untuk menghentikan "permainan penafian" dan memberi jawapan kepada soalan-soalan yang telah cerucuk dari ayat-ayat yang terkini siasatan Scorpene.
Suaram telah memfailkan kes mahkamah di Perancis terhadap DCNS kerana didakwa membayar komisen haram kepada pegawai tertinggi Malaysia yang terlibat dalam jualan kapal selam.

No comments:

Post a Comment