Friday, September 7, 2012

Jom kenal sedikit latar belakang negara MALAYSIA, INDONESIA dan SINGAPURA Juga asal-usul bendera UMNO, PAS dan JALUR GEMILANG

. Ulasan oleh Dr. Hafidzi Mohd Nor. 

----------------------------------------------------------------------------

Dr. Hafidzi, 2011 - "Jalur merah dan putih boleh dikesan sejak zaman Empayar Majapahit (kurun ke 7 - 14M. Bahkan Sri Vijaya juga dikesan menggunakan bendera yang berwarna merah dan putih tetapi dalam bentuk matahari terbit (macam bendera Imperial Japan - bendera Jepun zaman Perang). Dan ada juga sumber yang menunjukkan bendera Sri Vijaya ada lambang Swastika (Hindu) dan Ying Yang (Buddha) - Wallahu a'lam.

Apabila Islam menjadi anutan dan kerajaan Majapahit diwarisi oleh Kerajaan Islam Demak, warna puteh dan merah itu kekal tetapi diberi tafsiran Islami (oleh Prof Ahmad Mansur Suryanegara) yang mengaitkannya dengan perang khandak dan cahaya puteh dan merah yg terpancar apabila batu besar yg diketuk oleh Nabi SAW menggambarkan istana merah (Kisra) dan istana puteh (Kaisar).

Para ulama sufi mengibarkan jalur puteh dan merah pada menara mesjid pd zaman penjajahan belanda sebagai tanda protes. SI (Sarikat Islam) juga menggunakan dua warna ini (merah dan puteh) di samping lambang banteng (lembu seladang). Sebab itu warna merah puteh ini terus memberi inspirasi kepada umat di nusantara utk melakarkan bendera berdasarkan kpd corak asal sang saka (saka maksudnya yg diwariskan sejak zaman berzaman).

Kerana itu PAS dan UMNO juga menggunakan bendera merah puteh, begitu juga PKMM (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya), Singapura yang asalnya sebahagian dari Kerajaan Johor Riau sehingga di serahkan kepada Stanford Raffles pada tahun 1809 juga menggunakan bendera merah puteh. Setakat itu ulasan saya. (ttg Jalur gemilang - samada ia juga mengambil contoh dari bendera Majapahit yang asal tidaklah saya pasti, wallahu a'lam)
 

No comments:

Post a Comment