Pasangan warga emas masih guna air perigi
Atan bersama isterinya, Sapiah ketika ditemui di rumahnya
Pasangan warga emas masih guna air perigi
Air perigi inilah yang digunakan oleh Atan sekeluarga.
KLUANG - Pasangan warga emas mengakui sudah biasa menjalani hidup serba kekurangan seperti tiada saluran bekalan air bersih di rumah yang didudukinya.

Bagi Atan Kemat, 77, dan isterinya Sapiah Gumeri, 84, dengan sumber air perigi yang dipam ke dalam bekas itulah yang digunakan mereka setiap hari.

Menurut Atan, dia sudah 40 tahun tinggal di rumah tersebut yang didirikan di atas tanah pusaka keluarga isterinya, namun disebabkan tidak berkemampuan, dia tidak dapat menyalurkan air bersih melalui paip ke rumahnya.

“Setiap hari, saya dan isteri akan menadah terlebih dahulu air perigi tersebut dan kemudian akan menyimpannya agar keladaknya yang berwarna kuning itu mendap ke bawah. Setelah air itu jernih, baru kami gunakan.

“Kami sudah biasa dengan kehidupan seperti ini. Walaupun hidup serba kekurangan namun rumah kami mempunyai bekalan elektrik," katanya kepada Sinar Harian baru-baru ini.

Menurutnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ada memberikan bantuan RM300 sebulan kepada isterinya, manakala dirinya mendapat bantuan RM200 daripada Baitulmal.

Sebelum ini katanya, dia pernah memohon bantuan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) namun statusnya masih belum diperolehnya.

“Sudah lebih tiga tahun saya memohon untuk tinggal di rumah PPRT, namun janji hanya tinggal janji daripada mereka yang datang kononnya untuk membuat tinjauan tentang masalah yang saya hadapi di rumah ini.

“Sedangkan, segala urusan di JKM dan Baitulmal yang diuruskan oleh mereka yang tiada berkepentingan tidak mengambil masa lebih lima bulan untuk diselesaikan,” katanya.