Wednesday, September 5, 2012

Taliban merilis video hukuman terhadap tentera boneka Pakistan (?)




Bajaur - Media-media Barat melaporkan bahawa Taliban Pakistan telah menerbitkan sebuah video yang menunjukkan kepada terpenggal dari belasan tentera pada Jumaat (31/8/2012) ketika pegawai keselamatan Pakistan mengumumkan bahawa 15 tentera mereka hilang dalam pertempuran dengan "militan ".

Pada hari Selasa (28/8), berlaku pertembungan antara Mujahidin Taliban Pakistan dengan tentera boneka Pakistan yang tengah melancarkan operasi ketenteraan yang menyasarkan Mujahidin di kawasan sempadan.

"Sekurang-kurangnya 15 askar kami masih hilang," ujar seorang pegawai keselamatan kepada AFP.

Seorang pegawai keselamatan yang lain mengatakan bahawa banyak tentera yang hilang namun menolak untuk menyebutkan jumlah pasti.

AFP mendakwa bahawa pihaknya menerima kiriman video dari jurucakap Tehreek-e-Taliban Pakistan, Sirajud Din yang menunjukkan seorang komander Mujahidin berpose dengan 12 kepala terpenggal dari pasukan Pakistan.

"Segala puji bagi Allah bahawa Mujahidin di Bajaur berjaya membunuh tentera kafir Pakistan," ujarnya.

"Banyak dari mereka dibunuh oleh peluru, 12 dari mereka seperti yang anda lihat, dipenggal," tambahnya.

Sang komander yang wajahnya tidak tertutup dan mengenakan pakaian tradisional suku Pakistan, diapit oleh belasan lelaki bersenjata.

Video tersebut juga memperlihatkan barang-barang dari mereka yang telah tewas yang diletakkan di atas sehelai kertas, termasuk kad pengenalan Pakistan, helm pola kamuflase, telefon bimbit, dan lain-lain.

Sumber-sumber ketenteraan sejauh ini belum mengatakan apakah mereka adalah tentera yang hilang atau menegaskan bahawa yang diperlihatkan dalam video adalah tentera Pakistan.

Komander Mujahidin dalam video tersebut mengatakan mereka telah dibunuh untuk membalas kekejaman yang dilakukan oleh tentera Pakistan.

Sejauh ini forum-forum Jihad antarabangsa belum mengesahkan kebenaran berita tersebut. Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment