Tuesday, October 23, 2012

Krisis di Syria tak jejas musim haji tahun ini

Pelakon dan penerbit filem Bollywood, Aamir Khan (kanan) berlepas ke Makkah bersama ibunya Zeenat Hussain  untuk menunaikan haji semalam. Seramai 12 orang termasuk enam pengawal peribadi menyertai rombongan beliau. Gambar kecil Aamir di dalam pesawat yang membawanya ke Makkah.
Pelakon dan penerbit filem Bollywood, Aamir Khan (kanan) berlepas ke Makkah bersama ibunya Zeenat Hussain untuk menunaikan haji semalam. Seramai 12 orang termasuk enam pengawal peribadi menyertai rombongan beliau. Gambar kecil Aamir di dalam pesawat yang membawanya ke Makkah.
Ribuan visa dikeluarkan untuk rakyat Syria, Lubnan, Turki serta Jordan

Riyadh: Krisis di Syria dan beberapa negara Teluk, tidak akan menjejaskan musim haji tahun ini, kata Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, Putera Ahmad bin Abdul Aziz kepada wartawan di Riyadh semalam.

Beliau berkata, Arab Saudi juga tidak akan menghalang rakyat Syria, Lubnan, Turki dan Jordan daripada menunaikan haji malah beribu-ribu visa sudah dikeluarkan untuk mereka.

Usah terpengaruh 

“Saya berharap jemaah haji tahun ini tidak akan terpengaruh dengan dengan apa yang berlaku di negara lain termasuk Syria. Mereka yang datang untuk menunaikan haji adalah orang Islam dan orang Islam tidak akan menyakiti satu sama lain,” kata beliau yang dipetik Al Jazeera Online semalam.

Putera Ahmad bagaimanapun memberi amaran sesiapa yang cuba menggunakan ibadah haji untuk tujuan politik akan dihantar pulang ke negara asal.

Duta besar Arab Saudi ke Lubnan sebelum itu menyatakan kerajaan Arab Saudi akan mengeluarkan visa kepada jemaah warga negara itu, Syria, Turki dan Jordan.

Agensi berita Syria, SANA, bulan lalu melaporkan kerajaan Arab Saudi melarang warga negara itu menunaikan haji di Makkah, bagaimanapun ia segera dibantah Riyadh.
“Kerajaan Arab Saudi tidak menghalang pemerintah Syria menghantar rakyatnya menunaikan haji, kecuali jika mereka terlambat,” katanya.

Beliau juga berkata, pihaknya tidak bimbang dengan kemungkinan jemaah dari Iran menimbulkan masalah. - Agensi

No comments:

Post a Comment