Thursday, October 11, 2012

Mursi bebaskan semua tahanan revolusi

Mursi bebaskan semua tahanan revolusi - Global - Sinar Harian:

Mohammed Mursi
Mohammed Mursi
KAHERAH - Presiden Mesir, Mohammed Mursi mengambil keputusan membebaskan semua tahanan politik dan rakyat tempatan yang ditangkap sejak tercetusnya bantahan menjatuhkan Hosni Mubarak tahun lalu, kelmarin.

Menurut jurucakap presiden, pembebasan itu melibatkan semua warganegara yang perlu dibicarakan dan mereka yang dihukum penjara kecuali disabitkan bersalah kerana membunuh.

Kumpulan aktivis berkata, ribuan warganegara dibicarakan di mahkamah ketenteraan di atas faktor keselamatan susulan kejatuhan Mubarak pada 2011.

Kumpulan yang mengetengahkan kempen 'Katakan tidak kepada perbicaraan ketenteraan', itu mengandaikan sekurang-kurangnya 5,000 tahanan politik masih dalam penjara.

Langkah pembebasan oleh Mursi itu adalah salah satu tuntutan lama dituntut pergerakan belia Mesir yang mendalangi pemberontakan tahun lalu.

Kebanyakan yang ditahan adalah penunjuk perasaan semasa bantahan yang meletus sepanjang tempoh 18 bulan pemerintahan oleh ketenteraan di bawah kepimpinan Mohammed Hussein Tantawi yang merupakan Menteri Pertahanan di bawah Mubarak selama dua dekad.

Sementara itu, Penasihat Perundangan Mursi, Mohammed Gadallah berkata pembebasan itu merupakan salah satu daripada kemenangan penting dalam revolusi Mesir. - Al-Jazeera

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment