Friday, November 16, 2012

Obama bincang konflik Gaza-Israel


Barack Obama
Obama (kanan) mengadakan perbincangn dengan Netanyahu, kelmarin.
WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Mesir, Mohammed Mursi mengenai serangan roket dilancarkan dari Gaza ke Israel sehingga membangkitkan ketegangan di Semenanjung Gaza.
Jurucakap Rumah Putih berkata, kedua-dua pemimpin itu bersetuju meredakan konflik yang kian memuncak itu secepat mungkin.

“AS mengulangi sokongan terhadap Israel dalam menjaga kepentingan penduduk awam di negara itu dan menyokong serangan balas dilancarkan,” katanya.

Menurutnya, Mesir pula diberi peranan dalam memelihara keselamatan serantau sekiranya berlaku peperangan.

Sementara itu, Pegawai Pertahanan Israel berkata, serangan darat secara berterusan akan dilancarkan dalam tempoh terdekat, namun belum memutuskan bila ia akan berlaku.

“Serangan udara menjadi permulaan sebagai tindak balas terhadap Hamas yang menggunakan senjata lebih hebat seperti peluru pejuang,” katanya.

Rabu lalu, Israel melancarkan 50 serangan balas di Semenanjung Gaza hingga meragut nyawa komander tentera Hamas dalam serangan paling sengit di wilayah itu sejak empat tahun lalu.

Pada serangan itu juga, sekurang-kurangnya 10 rakyat Palestin maut, termasuk dua kanak-kanak. - AP

No comments:

Post a Comment