Saturday, April 13, 2013

Lagi pengganas Sulu didakwa



PASUKAN keselamatan mengawal ketat pengganas Sulu yang dibawa ke Mahkamah Tinggi Tawau semalam.


TAWAU – Tiga beranak merupakan antara 11 individu warga Filipina yang berdepan hukuman mati dan penjara seumur hidup selepas mereka didakwa di Mahkamah Tinggi di sini semalam.
Salib Akhmad Emali bersama dua anaknya, Binhar dan Anwar, dituduh mengikut Seksyen 121/130KA Kanun Keseksaan iaitu melancarkan perang ke atas Yang di-Pertuan Agong serta menjadi ahli kumpulan pengganas.
Salib turut didakwa di bawah Seksyen 130E Kanun Keseksaan kerana melindungi dan merekrut orang lain menjadi pengganas. Dia boleh dikenakan hukuman penjara seumur hidup jika sabit kesalahan.
Pertuduhan yang diterjemah ke dalam bahasa Bajau dan Suluk itu dibaca di hadapan Hakim P. Ravinthran.
Selain tiga beranak itu, turut didakwa mengikut seksyen yang sama ialah Masir Aidin, Ismail Yasin, Tani Lahad Dahi, Wazir Osman @ Abdul, Abd. Hadi Mawan, Julham Rashid, Virgilio Nemar Patulad @ Mohammad Alam Patulada dan Aiman Darie.
Tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada kesemua tertuduh.
Abd. Hadi merupakan satu-satunya tertuduh yang bercakap selepas pertuduhan dibacakan apabila berkata dalam bahasa Bajau: “Ini semua tidak betul.”
Kesemua tertuduh ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) SOSMA 2012.
Sementara itu di mahkamah sama, seorang anggota polis berpangkat Koperal, Hassan Ali Basari mengaku tidak bersalah atas dakwaan dengan sengaja meninggalkan daripada memberi maklumat mengenai tindakan pengganas.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0413&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2QI2eprLL 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment