Sunday, May 5, 2013

Demokrat tuduh Yingluck menipu



Bangkok: Seramai 58 senator dari Parti Demokrat semalam mengeluarkan kenyataan mengecam ucapan Perdana Menteri Yingluck Shinawatra di Mongolia.

Mereka yang menggelarkan diri mereka ‘Senator yang cintakan negara’ juga merancang mengheret Yingluck ke depan empat jawatankuasa Senat atas tuduhan berbohong.


Mereka berkata, Yingluck akan dipanggil ke jawatankuasa Senat yang bertanggung jawab terhadap hal ehwal agama, etika, kesenian dan kebudayaan; jawatankuasa Senat mengenai hak kemanusiaan dan perlindungan konsumer dan jawatankuasa Senat mengenai rasuah dan pengurusan yang baik. Dalam kenyataan dibacakan di sidang akhbar, senator berkenaan menuduh Yingluck menimbulkan salah faham dalam kalangan masyarakat antarabangsa terhadap Thailand ketika berucap di Mongolia baru-baru ini. Kenyataan itu turut menuduh Yingluck hanya memberitahu sebahagian saja kisah apabila dia berkata, bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra yang juga abangnya menjadi mangsa politik. Dalam ucapannya pada Persidangan Peringkat Menteri ke 7 mengenai Masyarakat Demokrasi, Yingluck mendakwa Thaisn menjadi mangsa sekumpulan elemen antidemokrasi. Beliau menyifatkan rampasan kuasa pada 2006 sebagai tamparan kepada demokrasi. Sementara itu, Parti Demokrat berkata, mereka akan menghantar surat kepada Presiden Mongolia untuk mendakwa Yingluck berbohong dalam ucapannya di persidangan yang diadakan di Ulan Bator itu. - AP

No comments:

Post a Comment