Sunday, May 26, 2013

Rohingya hanya boleh ada dua anak


YANGON 25 Mei - Pihak berkuasa Myanmar hari ini memperkenalkan peraturan baharu yang menetapkan keluarga etnik Rohingya Islam hanya boleh memiliki dua orang anak.
Peraturan baharu itu diperkenalkan kononnya sebagai usaha mengurangkan ketegangan dengan etnik Buddha selepas tercetusnya keganasan berdarah antara kedua-dua kaum tersebut.
Seorang pegawai tempatan berkata, peraturan itu akan dikuatkuasakan di dua kawasan yang bersempadan dengan Bangladesh yang mempunyai penduduk Islam paling ramai di Rakhine.
Menurut jurucakap negara, Win Myaing, peraturan itu digubal seminggu lalu selepas seorang pesuruhjaya yang dilantik kerajaan mencadangkan program tersebut bagi membantu mengurangkan ketegangan di wilayah bergolak itu.
Keganasan etnik tercetus di Rakhine, Myanmar tahun lalu di antara penganut Buddha dan Rohingya Islam.
Perusuh Buddha yang bersenjatakan parang, turut memusnahkan beribu-ribu rumah penduduk Islam menyebabkan beratus-ratus orang maut dan kira-kira 125,000 lagi melarikan diri, kebanyakannya penganut Islam. - AP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130526/lu_03/Rohingya-hanya-boleh-ada-dua-anak#ixzz2UMAJ288a
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment