Monday, June 17, 2013

Dapat tempurung kepala tiruan

Logo Tabung Basri
Tabung Basri
ALOR SETAR - “Alhamdulillah, pembedahan memasang tempurung kepala tiruan ke atas anak ketiga kami selesai,” demikian luahan hati bapa kepada mangsa kemalangan, Mohd Basri Basharudin, 19, apabila anaknya di bedah di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), semalam.

Basharudin Bakar, 46, berkata, walaupun mereka sekeluarga terpaksa menunggu melebihi lima jam, bagaimanapun ia seakan-akan tidak terasa apabila pembedahan berjaya tanpa sebarang komplikasi tidak diingini.

“Pada mulanya, kami sekeluarga tidak dapat tidur dengan lena berikutan bimbang dengan pembedahan dijalankan ini, memandangkan Basri pernah terkena sawan. Namun, doa kami sentiasa mengiringi pembedahan supaya tiada sebarang kemungkinan tidak diduga berlaku.

“Syukur, atas doa dan sumbangan orang ramai, dia selamat. Sekarang ini, hanya perlu rehat, jagaan dan perhatian secukupnya sahaja untuk pulih semula,” katanya di Dewan Bedah HSB, semalam.

Katanya, dia mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak terutamanya pembaca Sinar Harian yang sudi menyalurkan bantuan melalui Tabung Sinar Di Hati hingga membolehkan dana diperlukan mereka sekitar RM7,000 hingga RM8,000 dikumpulkan.

Menurutnya, selepas menempuh pelbagai dugaan akibat kemalangan tiga tahun lalu, akhirnya pembedahan dapat dijalankan seperti dirancang dan Basri yang tidak dapat berjalan mahupun bercakap ini akan dapat menjalankan kehidupan normal semula.

Sementara itu, Pengarah HSB Datuk Dr Juita Ghazalie, berkata, pembedahan ke atas Basri bermula pada jam 2 petang, yang diketuai Pakar Pembedahan Neurologi, Dr Azman Raffiq dengan dibantu Dr Asrarul Fikri dan Dr
Mohd Jalaludin, serta Pakar Bius, Dr Azmi.

Terdahulu, Sinar Harian melaporkan keadaan Mohd Basri Basharudin, 19, yang hanya mampu terlantar di atas katil sahaja berikutan kemalangan dialami hingga hampir meragut nyawanya ketika itu hingga memerlukan kos pembedahan sebanyak RM7,000 hingga RM8,000.
Penderitaan dialami Basri dan kepayahan keluarganya untuk mengumpulkan dana memasang semula tempurung tiruan telah meruntun hati pembaca Sinar Harian sehingga mereka menyalurkan sumbangan melalui Tabung Sinar Di Hati bagi meringankan beban keluarga ini.

Keprihatinan orang ramai termasuk pembaca Sinar Harian, Adun Santan, Sabry Ahmad, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (Maips), Pengasas Festival Fesyen Islam (IFF) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah membantu keluarganya mengumpulkan dana diperlukan selama ini.

No comments:

Post a Comment