Thursday, June 13, 2013

Penunjuk perasaan Turki berundur

Penunjuk perasaan Turki  berundurSeorang penunjuk perasaan antikerajaan memegang poster berbunyi ‘Tamatkan pemerintahan diktator, mari kita bentuk Turki yang baru, ketika mengadakan bantahan di Dataran Gundogdu, di Izmir, Anatolia semalam. - Foto AFP Istanbul: Penunjuk perasaan Turki berundur daripada bantahan di sebuah dataran di Istanbul semalam selepas semalaman bertempur dengan polis pencegah rusuhan berikutan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan menekankan untuk berhadapan dengan demonstrasi besar-besaran itu.

Dataran Taskim, yang menjadi tumpuan rusuhan di seluruh negara berada di bawah kawalan ketat polis hingga awal pagi dengan trak membersihkan kanister gas pemedih mata dan serpihan halangan penunjuk perasaan.
Dengan dipantau pasukan bersenjata, kereta dan bas kembali ke dataran itu buat pertama kali sejak lebih 10 hari.


Perusuh berhimpun

Ratusan penunjuk perasaan berhimpun di Gezi Park di mana api rusuhan tercetus untuk mencabar pemerintahan sejak Erdogan sejak berdekad lamanya.

Perdana menteri itu mengadakan rundingan dengan pemimpin penunjuk perasaan semalam, tetapi kebanyakan penunjuk perasaan berkata operasi yang di Dataran Taksim yang tidak menyaksikan kehadiran polis sejak 1 Jun lalu menyebabkan mereka hilang kepercayaan terhadap sebarang dialog.

“Kami tidak menerimanya,” kata Anessa, 29, jurugambar yang mengadu mengenai pemilihan kerajaan terhadap kumpulan yang diundang ke mesyuarat berkenaan.
Berjalan di sekitar Gezi Park dalam hujan beliau berkata keganasan hanya akan membuat penunjuk perasaan lebih berani.

Kami tak akan berhenti

“Kami tidak takut. Kami amat marah dan kami tidak akan berhenti.”

Ibu negara Ankara juga menyaksikan pertempuran terbaru sepanjang tengah malam dengan polis rusuhan yang menggunakan gas pemedih mata, penyembur lada hitam dan meriam air terhadap beribu-ribu penunjuk perasaan berhampiran kedutaan Amerika Syarikat.

Ada di antara mereka melontarkan batu sebagai membalas.

Erdogan, yang dikatakan semakin keras, mengambil langkah tegas terhadap penunjuk perasaan kebanyakan golongan muda dan kelas pertengahan. - AFP

No comments:

Post a Comment