Wednesday, June 5, 2013

Supermum lahir kembar 5



Prague: Seorang wanita Czech berusia 23 tahun melahirkan empat bayi lelaki dan seorang bayi perempuan yang dikatakan pihak berkuasa hospital sebagai kes pertama kembar lima yang direkodkan di negara itu.

Digelar sebagai “supermum” oleh media tempatan, Alexandra Kinova dibantu sepasukan terdiri daripada 40 pakar di hospital bersalin Podoli-Prague ketika dia melahirkan lima bayi terbabit melalui pembedahan cesarian pada minggu 31 usia kehamilannya. “Nama bayi perempuan ialah Tereza, kembar seiras Michael serta Deniel, dan kami juga meletakkan nama Alex dan Martin,” kata bapa bayi berkenaan, Antonin Kroscen, 26, kepada wartawan. “Saya berasa sangat gembira dan teruja untuk menjaga anak kami ini,” katanya. Pasangan itu sudah pun mempunyai seorang anak lelaki.


Bayi berkenaan yang disenyawakan secara semula jadi diletakkan dalam penjagaan intensif, tetapi dikatakan berada dalam keadaan stabil. Berat mereka daripada 1.05 hingga 1.34 kilogram.

“Di negara kami, statistik (kelahiran) direkod sejak 1949 dan tiada kembar lima dicatatkan. Di Republik Czech, kembar lima dilahirkan secara purata setiap 480 tahun sekali,” kata pakar sakit puan, Alena Mechurova. - AFP

No comments:

Post a Comment