Wednesday, July 24, 2013

Al-Qaeda Iraq akui serang 2 penjara

Baghdad: Negara Islam Iraq, kumpulan yang ada hubungan dengan al-Qaeda semalam mengaku bertanggungjawab terhadap serangan ke atas dua penjara negara itu yang membolehkan ratusan militan, termasuk pemimpin kanan melarikan diri.
Serangan ke atas penjara Abu Ghraib di barat Baghdad dan Taji, di utara ibu negara Iraq itu turut mengorbankan lebih 40 orang, termasuk anggota keselamatan. 
“Mujahidin menyerang dua penjara terbesar selepas merancang selama beberapa bulan,” menurut kenyataan kumpulan itu, semalam.

Menurutnya, beratus-ratus tahanan, termasuk 500 militan ‘dibebaskan’ dalam serangan itu.

Ia juga menyatakan, operasi itu adalah yang terakhir dalam kempen untuk membebaskan tahanan dan menyasarkan pegawai sistem kehakiman Iraq.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika pasukan keselamatan Iraq meningkatkan gerakan memburu tahanan itu sebelum mereka dapat menyertai semula kumpulan militan.

“Kegelapan menanti Iraq. Sebahagian daripada yang melarikan diri itu adalah pemimpin kanan al-Qaeda dan serangan dilakukan untuk membebaskan kumpulan pemimpin itu.

“Mereka yang berjaya melarikan diri sudah pasti melancarkan gerakan membalas dendam, termasuk serangan berani mati,” kata pegawai kanan keselamatan Iraq.

Dalam serangan yang kelihatan memang sudah dirancang, militan yang menanti di luar penjara melancarkan serangan selepas tahanan di dalam merusuh. - AP

No comments:

Post a Comment