Mohamed Morsi
Mohamed Morsi
KAHERAH - MESIR. Presiden Mesir, Mohamed Morsi enggan melepaskan jawatannya walaupun protes anti-kerajaan sejak tiga hari lalu menarik berjuta-juta rakyat negara itu membuat demonstrasi jalanan.

Morsi menegaskan, beliau merupakan ketua yang sah mentadbir negara itu.

Semalam, tentera Mesir memberikan tempoh 48 jam kepada Morsi bagi menyelesaikan konflik yang semakin meruncing di negara itu.

“Tidak akan ada pengganti lain,” kata Morsi dalam ucapan 45 minit malam tadi.

Beliau menambah, revolusi 25 Januari akan tetap mencapai matlamat tersendiri dan beliau sendiri bersedia menghadapi apa saja kemungkinan.

Sebaliknya, ucapan Morsi itu dilihat hanya mendatangkan kemarahan kepada rakyat dan para penunjuk perasaan yang berkumpul di luar istana Presiden.

Kumpulan berkenaan turut membuat plakat dengan perkataan ‘pergi’ yang ditujukan Morsi.

Kemarahan rakyat Mesir memuncak apabila Morsi juga dituduh menjadi dalang kepada penggulingan bekas Presiden, Hosni Mubarak termasuk cubaan menggulingkan kerajaan dan melemahkan revolusi negara itu.

Ekoran keadaan negara yang tidak terkawal, Morsi dilaporkan bertemu dengan Menteri Pertahanan dan Pemerintah Tentera, General Abdel Fattah al-Sisi semalam.

Morsi didakwa tidak akan ambil pusing dengan kecaman tentera.

Morsi sendiri sebenarnya sudah kehilangan sokongan dalam kerajaannya sendiri apabila Menteri Luar, Kamel Amr meletak jawatan dan menjadi menteri keenam berundur dalam tempoh 48 jam lalu.