Friday, August 2, 2013

Gencatan senjata sempena Syawal

Gencatan senjata sempena Syawal

Gencatan senjata sempena Syawal Gencatan senjata membolehkan bantuan kemanusiaan disalurkan kepada rakyat Syria dengan lancar ketika Syawal.

KAHERAH - MESIR. Negara Liga Arab dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengeluarkan kenyataan mendesak supaya gencatan senjata dilakukan di Syria menyelang Syawal minggu depan.

Dipetik laporan Press TV, Setiausaha Liga Arab Nabil al-Arabi dan rakan sejawatnya dari OIC Ekmeleddin Ihsanoglu dalam satu kenyataan bersetuju dan menyarankan Syria perlu bebas dari segala keganasan sepanjang minggu itu.

“Gencatan senjata ini bagi memberi ruang kepada rakyat Syria meraikan sambutan hari kemenangan itu dengan aman dan penuh jaminan keselamatan terutama ketika menunaikan solat Aidilfitri,” menurut kenyataan itu.

Kedua-dua wakil itu juga berpendapat, gencatan senjata pada Syawal nanti memungkinkan penyelesaian politik dicapai biarpun masih terdapat banyak halangan.

“Kami yakin pada bulan mulia ini, rejim Presiden Syria Basar al Assad dilihat berpotensi untuk berdamai dengan kumpulan Tentera Pembebasan Syria,” memetik kenyataan itu lagi.

Selain itu, gencatan senjata ini juga bakal memudahkan misi bantuan kemanusiaan disampaikan di kawasan paling terus terjejas. 

No comments:

Post a Comment