Friday, August 2, 2013

Militan Abu Sayyaf bebaskan tawanan

Militan Abu Sayyaf bebaskan tawanan

 
Militan Abu Sayyaf bebaskan tawanan Tentera berkawal di sekitar kampung di wilayah utara Tarlac.

ZAMBOANGA CITY - FILIPINA. Kumpulan militan Abu Sayyaf membebaskan seorang tawanan di wilayah Sulu, selatan Filipina, semalam.

Mangsa, Alrashid Maha Rojas, 56, merupakan petugas Masjid Pusat Pengajian Islam di Western Mindanao State University (WMSU), dibebaskan dengan wang tebusan.

Polis tempatan berkata, pada 22 Jun lalu, mangsa diculik ketika berada di rumahnya di Desa Islam Campo, Zamboanga sebelum dilarikan ke Sulu pada malam kejadian.

“Mangsa kini berada dalam keadaan selamat dan ditempatkan di balai polis tempatan. Beliau juga diberi pemeriksaan kesihatan,” katanya kepada AFP.

Sementara itu, enam pemberontak diketuai seorang wanita terbunuh dalam pertempuran dengan tentera Filipina di sebuah kampung di wilayah utara Tarlac.

Jurucakap tentera, Leftenan-Kolonel Ramon Zagala berkata, pertempuran tercetus apabila pihaknya cuba melumpuhkan kegiatan merekrut ahli baru untuk diserapkan ke dalam gerakan pemberontak yang digelar Tentera Rakyat Baru (NPA).

“Sembilan daripada mereka di tembak mati dan tiga yang lain melarikan diri. Pemberontak kini cuba untuk mendapatkan pengaruh baru di kawasan kampung itu,” katanya. 

No comments:

Post a Comment