Friday, August 2, 2013

Kabinet serah pada polis

Kabinet serah pada polisRibuan penyokong Mursi berhimpun di perkarangan Masjid Rabaa al-Adawiya untuk menuntut supaya Mursi dibebaskan segera. Foto: EPA

KAHERAH - MESIR, Kerajaan sementara Mesir dilaporkan semakin bimbang susulan kegagalan menghentikan protes besar-besaran penggulingan Presiden Mesir Muhammed Mursi sejak 3 Julai lalu.

Dalam satu kenyataan rasmi, Kabinet Mesir terpaksa mengarahkan polis untuk mengambil tindakan kekerasan ke atas penunjuk perasaan pro bekas Presiden Mesir itu.

“Penunjuk perasaan pro-Mursi yang berkampung di Rabaa al-Adawiya dan Dataran Nahda membawa ancaman kepada keselamatan nasional. Polis juga gagal melakukan sekatan jalan raya di kawasan terbabit,” menurut kenyataan itu.

Arahan dikeluarkan Menteri Dalam Negeri itu dijangka meningkatkan lagi ketegangan di Mesir selepas tunjuk perasaan besar-besaran itu menyebabkan lebih 82 orang terbunuh, Sabtu lalu.

Difahamkan kekecohan terus meningkat sejak beberapa wakil Eropah tiba di Kaherah untuk membantu menangani krisis yang kini meragut lebih 150 nyawa.

Sementara itu menurut laporan Press TV, wakil Amnesty International berpendapat, keputusan kerajaan mengarahkan pasukan keselamatan menamatkan perhimpunan pro Mursi bakal meningkatkan lagi pertumpahan darah.

“Tindakan ini adalah tidak wajar kerana pengumuman itu dilihat sebagai penyalahgunaan kuasa. Pihak berkuasa dan pasukan keselamatan perlu mengelakkan kekerasan. Mereka disarankan menggunakan kaedah pujukan, rundingan atau pengantaraan seperti disyorkan piawaian antarabangsa,” katanya dalam satu kenyataan.

No comments:

Post a Comment