Thursday, August 15, 2013

MP wanita pertama Afghanistan minta cerai

MP wanita pertama Afghanistan minta cerai - Global - Sinar Harian:
  • Noor Zia AtmarNoor Zia Atmar
 1 / 1 
KABUL - AFGANISTAN. Ahli Parlimen wanita pertama Afganistan, Noor Zia Atmar berjaya menuntut cerai dari suaminya selepas menderita menjadi mangsa dera.

Atmar sebelum ini merupakan salah seorang wanita yang telah menjadi contoh dengan menunjukkan bagaimana hak-hak wanita dipulihkan selepas kejatuhan Taliban pada 2001.

Sebelum ini Atmar, 40 tahun, menetap di rumah kebajikan selepas  melarikan diri daripada suami yang kejam termasuk keluarga sendiri yang menderanya.

Atmar memberitahu pemberita: “Kaum wanita kini berada dalam keadaan yang lebih buruk.

"Setiap hari mereka dibunuh, telinga, hidung mereka dipotong, ia bukan sahaja wanita di kampung tetapi juga perempuan seperti saya,”katanya.

Di Afganistan, meskipun pada mulanya isu memperkasa wanita sering dilakukan sebagai salah satu kejayaan besar buat pakatan Nato, namun dengan penarikan semula Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa yang menjulang pada tahun 2014, menyebabkan hak-hak wanita telah dikebelakangkan.

Sementara itu, kumpulan hak asasi manusia turut mengatakan bahawa undang-undang baru yang diluluskan oleh Afghanistan itu akan terus membuatkan kaum wanita didera memandangkan pusat perlindungan wanita akan ditutup.

Atmar kembali bersama keluarganya ke Afghanistan dari Pakistan pada tahun 2001, setelah pencerobohan pimpinan Amerika Syarikat (AS) yang membuang Taliban.

Beliau berkhidmat di Parlimen yang pertama setelah pilihan raya pertama negara ini pada 2005 dan telah memainkan peranan penting terutama mendapatkan undang-undang bagi mengharamkan lebih 20 perbuatan ganas terhadap wanita.

Bagaimanapun keadaan itu berubah setelah beliau berkahwin dengan seorang ahli perniagaan.

Ini kerana, setelah Atmar kalah dalam pilihan raya, suaminya yang diharap memberi kata-kata semangat dan sokongan nyata tidak berbuat demikian sebaliknya melakukan penyeksaan ke atas dirinya.

Memberitahu kepada sebuah akhbar, Atmar berkata: "Apabila suami saya mabuk, dia akan mendera saya, ia satu penyeksaan.

"Dia juga melarang saya menggunakan telefon.

"Bila saya meminta perceraian, keluarganya tidak membenarkan. Mereka mengatakan ini sebuah masyarakat tradisional dan dengan tindakan saya ini akan membuat malu keluarga,” jelas Atmar.
'via Blog this'

No comments:

Post a Comment