Saturday, September 28, 2013

Al-Shabab mengaku sasar warga asing


2013/09/27
Bunuh bukan Islam antara objektif serangan di Kenya

Johannesburg: Kumpulan al-Shabab yang menyerang pasar raya Westlake di Kenya menyifatkan orang asing adalah 'sasaran yang sah'.

Ia juga mengesahkan laporan saksi mengatakan penyerang membebaskan orang Islam tetapi membunuh atau menjadikan pengunjung bukan Islam sebagai tebusan.
Dalam satu komunikasi emel, al-Shabab berkata: "Pihak mujahidin membuat pemeriksaan teliti di pasar raya itu bagi memisahkan orang Islam daripada kafir sebelum melakukan serangan."

Menurut laporan sebelum ini, saksi berkata, penyerang mengumpul pengunjung pasar raya, bertanya sesuatu mengenai agama Islam sebelum menyuruh pengunjung Muslim keluar.

Menggunakan senapang

Seramai 18 warga asing maut termasuk enam dari Britain, Perancis, Kanada, Trinidad, Belanda, Australia, Peru, India, Ghana, Afrika Selatan dan China.

Sebaik masuk ke pasar raya itu, penyerang membunuh lelaki, wanita dan kanak-kanak menggunakan senapang dan bom selain mengambil tebusan.
Angka kematian ketika ini ialah 72 orang dan mungkin keningkat kerana mayat belum ditemui masih ada dalam pasar raya itu.

Al-Shabab mengancam membalas dendam tindakan Kenya menghantar askar ke Somalia untuk menyerang kumpulan itu.

Kumpulan itu mengancam tindakan balas ke atas Kenya kerana menghantar askar ke Somalia bagi menentang al-Shabab.

Ditanya sama ada al-Shabab benar-benar mahu membunuh orang asing, kumpulan itu berkata: “Sasaran kami ialah menyerang Kerajaan Kenya di wilayahnya, mana-mana kawasannya adalah sasaran sah dan Kenya mesti memikul tanggung-jawab atas kehilangan nyawa, orang asing atau tempatan,” katanya.

Al-Shabab bermaksud 'Belia' dalam bahasa Arab. Kumpulan itu sudah melancarkan serangan bom di Somalia terhadap tentera dan sasaran kerajaan selain pengeboman sebuah kolej, restoran dan lokasi lain.

Lewat malam kelmarin, pemimpin al-Shabab buat kali pertama mengesahkan kumpulan itu bertanggungjawab menyerang Westlake.

Dalam satu audio di laman web al-Shabaab - www.somalimemo.net, Ahmed Godane atau Mukhtar Abu al-Zubayr berkata, serangan itu sebagai membalas pencerobohan Kenya di selatan Somalia bagi menghancurkan kumpulannya pada Oktober 2011. - REUTERS

No comments:

Post a Comment