Monday, September 9, 2013

Bali tempat pertandingan ratu cantik

Bali tempat pertandingan ratu cantikPeserta Miss World beraksi untuk jurugambar di majlis pelancaran. - Foto AFP 

Jakarta: Indonesia memindahkan lokasi pertandingan ratu cantik ‘Miss World’ ke-63 akhir bulan ini ke Bali selepas banyak kumpulan Islam membuat bantahan.
Upacara pembukaan dilancarkan semalam.

Pihak berkuasa berkata, semua acara kini diadakan di Bali kerana kumpulan tegar hampir tidak wujud dan penduduk pulau itu biasa dengan pemandangan pelancong asing berjemur dengan pakaian renang nipis. “Semua acara kini diadakan di Bali hingga penutup,” kata Menteri Penyelaras bagi Kebajikan Rakyat, Agung Laksono kepada media di sini kelmarin.



Katanya, kerajaan ‘mendengar kemahuan rakyat.’ Keputusan itu diambil dalam mesyuarat antara Laksono, Naib Presiden Indonesia, Boediono dan pegawai polis serta wakil Kementerian Pelancongan.

Cemuh Miss World

Laksono membuat ulasan itu selepas 600 orang menyertai bantahan di pulau Jawa, membawa kambing dipakai selempang ‘Miss World’ di Yogyakarta untuk mencemuh pertandingan itu.
Pelajar di Surabaya pula membawa kain rentang berbunyi: “Kami sedia mati supaya pertandingan Miss World dibatalkan.”

Mereka menyertai pesuruhjaya hak asasi manusia, menteri kerajaan dan kumpulan aliran utama Islam yang semuanya menyuarakan bantahan terhadap acara itu, ramai mempertikaikan ia mengeksploitasi wanita dan bukan eksport ‘hedonisme’ Barat.

Acara itu akan memaparkan wanita daripada 129 negara dan dianggap sesetengah pihak berkuasa termasuk gabenor Bali, I Made Mangku Pastika, sebagai promosi percuma untuk industri pelancongan Indonesia.

Tahun lalu, bintang pop sensasi Lady Gaga membatalkan konsertnya selepas beberapa bantahan meletus dan golongan radikal menggelarnya ‘syaitan’ serta mengancam membakar tempat persembahan dan mengkritiknya kerana hanya memakai ‘coli dan seluar dalam.’

Pakai kain batik Bali

Walaupun penganjur Miss World sudah berjanji menggantikan pusingan bikini terkenal pertandingan itu dengan kain batik Bali untuk segmen fesyen tepi pantainya, ribuan penduduk berarak di jalanan minggu ini bagi mengecam keputusan mengadakan acara itu di Indonesia.

Jumaat lalu, golongan radikal membakar patung penganjur dan menggelar mereka ‘kafir.’

Pertandingan itu bermula semalam dan pusingan berikutnya dijangka diadakan di dalam dan sekitar ibu kota ini, dengan pemenang akan dimahkotakan pada 28 September.

Kira-kira 90 peratus penduduk Indonesia daripada sejumlah 240 juta mengaku Islam.
AGENSI 

No comments:

Post a Comment