Thursday, March 6, 2014

Russia kepung misil Ukraine


Bagaimanapun, kata jurucakap itu, Volodymyr Bova, kawalan misil terbabit masih berada di tangan Ukraine. Kata Bova, sebahagian daripada pangkalan di Cape Fiolent dekat Sevastopol di selatan Crimea sudah dikuasai tentera Russia. “Depoh misil di situ masih dalam kawalan Ukraine,” katanya. Tentera pro-Moscow juga menguasai sebahagian daripada pangkalan kedua di Evpatoria tetapi ia bukan tempat simpanan misil.

Jurucakap lain berkata, tentera Ukraine masih menguasai pos kawalan dan pusat kawalan di lokasi terbabit. “Pengambilalihan militia dan tentera Russia itu berlaku tanpa sebarang keganasan,” katanya. Kira-kira 20 tentera Russia - diperkuat ratusan militia pro-Moscow - sudah cuba menguasai pangkalan Evpatoria petang kelmarin mencetuskan beberapa insiden tegang namun tiada sebarang tembakan dilepaskan kumpulan berkenaan. Di samping itu, wilayah Crimea yang didiami ramai etnik Russia berada di bawah kawalan pasukan bersenjata pro-Moscow sejak Viktor Yanukovych disingkir daripada jawatan sebagai Presiden Ukraine. Sementara itu, Presiden Russia Vladimir Putin terus menafikan ada tentera Russia beroperasi di Crimea dan mendakwa pihak yang bertindak di wilayah itu adalah “pasukan keselamatan tempatan.” - AFP
Foto
ANGGOTA keselamatan Ukraine berbual dengan penduduk tempatan ketika militia dipercayai dari Russia berkawal di luar pangkalan tentera di Perevalnoye di luar Simferopol, semalam.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/06

No comments:

Post a Comment