Thursday, August 21, 2014

Bersatu semula selepas 10 tahun


Payakumbah: Sepasang suami isteri yang disatukan dengan anak perempuan mereka 10 tahun selepas dihanyutkan tsunami, semalam mendakwa menemui anak lelaki mereka pula, yang juga hilang dalam bencana itu.

Jamaliah dan suaminya Septi Rangkuti Isnin lalu bersatu semula dengan remaja yang mereka percayai anak mereka yang sudah sekian lama hilang.


Arif Pratama Rangkuti, kini 17, dihanyutkan bersama-sama adik perempuannya apabila tsunami ekoran gempa bumi yang melanda wilayah Aceh pada 2004, meragut lebih 170,000 nyawa di situ dan puluhan ribu lagi di beberapa negara lain.



Adik Arif, Raudhatul Jannah disatukan dengan ibu bapanya semula Jun lalu selepas seorang anggota keluarga menemui gadis itu di sebuah kampung di Aceh. Kelmarin, pasangan itu berkata, anak lelaki mereka pula ditemui, hasil daripada liputan media secara meluas mengenai penemuan anak perempuan mereka.


“Memang benar, dia anak kami. Kami sudah bersedia untuk membawanya pulang,” kata Septi ketika ditemui. Menurutnya, remaja itu hidup bergelandangan di Sumatera sejak empat tahun lalu.


Bercakap di bandar Payakumbuh, Sumatera Barat, Jamaliah yang menitiskan air mata, memeluk remaja itu yang kelihatan malu tetapi gembira.

“Saya berdoa setiap malam dan yakin anak saya masih hidup,” katanya.


Keluarga itu disatukan di kediaman sepasang suami isteri yang menemui remaja itu tidur di luar kafe Internet mereka di Payakumbuh beberapa bulan lalu. Lana Bestari dan Windu Fajri membiarkan dia tidur di kafe dan memberikan dia makan dan pakaian.

Lana menghubungi keluarga itu selepas melihat gambar Arif ketika dia kanak-kanak di televisyen baru-baru ini. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/21

No comments:

Post a Comment