Wednesday, August 6, 2014

Nahas MH17: Pertempuran di Donestk sukarkan misi pencarian


2014/08/06 - 06:54:11
Kiev (Ukraine): Pasukan penyiasat antarabangsa mengakui sukar melengkapkan tugas pencarian di lokasi nahas MH17 di Wilayah Donestk ekoran pertempuran di antara kumpulan pemisah dan tentera Ukraine semakin kritikal.

Selain mengancam keselamatan mereka, pasukan dianggotai tiga negara, Belanda, Australia dan Malaysia juga tidak menolak kemungkinan menangguhkan pencarian seketika.


Ketua misi pasukan khas Australia, Angus Houston bagaimanapun memberi jaminan, pertempuran tidak akan mengganggu konvoi pasukan khas itu, namun mengakui ia berlaku pada jarak sangat dekat dengan lokasi tumpuan pencarian mereka.

Selain mengesahkan pergerakan pasukan berkenaan sentiasa dipantau secara berterusan oleh tentera Ukraine, beliau juga memberitahu, penyiasat tidak akan berjalan jauh dari kawasan misi.

Konflik di sekeliling

“Realitinya kami bekerja dalam persekitaran di mana terdapat konflik di sekelilingnya. Kami hanya akan tinggal di sekitar sini (lokasi nahas MH17) selama ia membenarkan, dengan syarat keadaan di sini membenarkannya.

“Jika ada apa-apa keraguan (ancaman), kita akan berhenti (mencari) seperti yang kita lakukan hari ini (semalam),” katanya seperti dipetik portal radio ABC dan agensi, AP semalam.

No comments:

Post a Comment