Friday, October 17, 2014

Bohol dulu, kini sama

Manila: Setahun berlalu sejak gempa bumi berukuran 7.2 magnitud melanda Bohol dan mengorbankan 222 orang serta memusnahkan lebih 14,500 bangunan, namun masih tiada pembaharuan dilakukan pihak yang berkenaan.
Keadaan itu dikesan empat bulan selepas Jabatan Dalam Negeri dan Kerajaan Tempatan (DILG) menyerahkan dana tambahan sebanyak 2.3 bilion peso (RM170 juta) kepada pihak berkuasa tempatan Bohol bagi membolehkan projek pembinaan semula kerosakan akibat bencana itu dijalankan.
Setiausaha DILG, Manuel Mar Roxas berkata dia sangat hampa kerana tiada sebarang kerja dilakukan di wilayah tengah Visayas itu.
Ketika menyertai lawatan bersama Pengerusi Lembaga Pembangunan Metropolitan Manila, Francis Tolentino semalam, Roxas sempat menegur pegawai kerajaan tempatan atas kegagalan itu.
Kata Roxas, tiada struktur baru dibangunkan di tapak bencana itu walaupun mendapat dana tambahan Jun lalu.
"Ada tak satu paku ditukul untuk pembinaan semula atau langsung tiada?
"Presiden akan mengherdik kami kerana kelewatan ini, malah bukan itu saja. Ketua kami juga akan memarahi kami kerana kelembapan begini," katanya, semalam.
Sementara itu Gabenor Bohol Edgar Chatto berkata, Unit Kerajaan Tempatan (LGU) adalah pihak bertanggungjawab melakukan pembinaan semula.
Cuma, kata Chatto, petugas unit itu kurang berpengalaman dari segi teknikal atau tidak mempunyai jurutera mencukupi.
"Kebanyakan projek sudah diluluskan tetapi kekurangan teknikal masih berlaku," katanya.
Bagi mengatasi masalah berkenaan, Jabatan Kerja Awam dan Lebuh Raya dilaporkan bersetuju bekerjasama dengan LGU untuk mencari pakar dan pekerja berkelayakan.-Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 17 Oktober 2014 @ 5:00 AM




GAMBAR fail menunjukkan penduduk Bohol menyelamatkan diri selepas bandar itu dilanda bencana 15 Oktober, tahun lalu.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/2307#sthash.L4x38uiE.dpuf

No comments:

Post a Comment