Tuesday, October 21, 2014

Dalang bukan Islam



am@hmetro.com.my


Kuala Lumpur: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JAWI) sudah mengenal pasti seorang individu bukan Islam untuk membantu siasatan penyebaran ajaran Millah Ibrahim.

Ia susulan tangkapan 22 individu, termasuk lima wanita, dan tujuh kanak-kanak dalam operasi di sebuah rumah kedai, Jalan Cheras, malam semalam.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, surat perintah hadir ke jabatan itu sudah dikeluarkan kepada individu terbabit bagi untuk membantu siasatan pihak berkuasa.



"JAWI sudah mengenal pasti individu terbabit yang bukan beragama Islam untuk membantu siasatan. Kita mendapati ajaran sesat itu tersebar sejak tahun lalu di Lembah Klang," katanya pada sidang media selepas menghadiri Konvensyen Pengurusan Masjid/Surau dan Pegawai Masjid Wilayah Persekutuan 2014 di Masjid Wilayah, di sini.

Mengulas operasi malam semalam, Jamil Khir berkata,JAWI turut merampasdua naskhah al-Kitab dan al-Kitab versi kanak-kanak, al-Quran dan terjemahan serta buku nota serta peralatan komputer ketika kesemua mereka sedang mendengar ceramah dalam sebuah kelas, dikendalikan seorang lelaki berusia 40-an.

Katanya siasatan awal mendapati pengikut ajaran berkenaan turut mengaku adanya nabi lain selepas Nabi Muhammad SAW.

Katanya, JAWI akan terus memantau apa juga bentuk ajaran sesat yang didapati bertentangan dengan hukum syarak serta bersalahan dengan undang-undang.

“JAWI sedang mengenal pasti jumlah sebenar pengikut ajaran sesat itu, orang awam yang mempunyai maklumat berhubung individu yang mengamalkan ajaran tersebut boleh tampil ke pejabat Jawi untuk bantu siasatan,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 21 Oktober 2014 @ 8:42 PM


KUMPULAN ajaran sesat yang diserbu JAWI semalam. FOTO Fardy Bungga
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3357#sthash.hBvnLCS7.dpuf

No comments:

Post a Comment