Monday, October 20, 2014

Jerman tuduh pro-Russia


Berlin: Agensi perisikan Jerman menuduh pemberontak pro-Russia bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 di Ukraine menggunakan peluru berpandu yang dirampas daripada tentera Ukraine.

Ketua agensi perisikan Jerman BND Gerhard Schlinder berkata, siasatan mereka mendapati pemberontak pro-Russia menggunakan sistem peluru berpandu BUK yang dirampas dari pangkalan tentera Ukraine.

Selain itu, Schindler berkata, dakwaan Russia bahawa peluru berpandu itu dilancarkan oleh anggota tentera Ukraine serta jet pejuang Ukraine terbang berhampiran MH17 juga adalah palsu, menurut majalah Jerman Spiegel.

Gambar oleh Ukraine juga telah diubah suai tetapi beliau tidak memberi ulasan lanjut mengenainya.

Schlinder mengemukakan hasil siasatan mereka itu kepada jawatankuasa parlimen mengawal kerja-kerja perisikan pada 8 Oktober lalu.

Sebelum ini, Kiev dan negara barat menuduh pemberontak pro-Russia menggunakan sistem BUK dibekalkan oleh Russia yang menafikan dakwaan tersebut.

Namun, Timbalan Perdana Menteri Republik Donetsk Andrei Purgin menafikan tuduhan tersebut.

“Tuduhan ini tidak berasas,” katanya kepada agensi berita Russia Interfax.

Tambahnya lagi, peluru berpandu itu hanya boleh dilancarkan oleh pakar yang terlatih.

“Bekas pelombong yang mempertahankan negara mereka tidak mempunyai kepakaran untuk mengendalikan sistem yang canggih itu,” katanya.

Namun, pegawai perisikan Amerika Syarikat pernah berkata Julai lalu bahawa pesawat tersebut mungkin ditembak jatuh oleh pemberontak yang tidak terlatih.

Sebelum ini, laporan awal penyiasat Belanda bulan lalu mendapati MH17 terkena beberapa objek kuasa tinggi tetapi tidak menyalahkan mana-mana pihak.

Penerbangan MH17 terhempas di timur Ukraine pada 17 Julai ketika dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, 17 Julai lalu.

Seramai 283 penumpang dan 15 anak kapal terkorban termasuk dari Malaysia, Belanda, Australia, Indonesia, United Kingdom, Jerman, Belgium, Filipina, Kanada dan New Zealand. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 20 Oktober 2014 @ 12:54 PM


SERPIHAN pesawat MH17 yang ditembak jatuh. FOTO EPA
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3065#sthash.M5ofkb8D.dpuf

No comments:

Post a Comment