Monday, October 20, 2014

Protes semakin ganas
20 Oktober 2014

 Kumpulan penunjuk perasaan bertempur dengan polis Hong Kong dalam keganasan yang memasuki hari keempat.
Kumpulan penunjuk perasaan bertempur dengan polis Hong Kong dalam keganasan yang memasuki hari keempat. Kumpulan penunjuk perasaan bertempur dengan polis Hong Kong dalam keganasan yang memasuki hari keempat.

HONG KONG - Polis Hong Kong dan kumpulan penunjuk perasaan pro demokrasi bertempur awal pagi semalam, mengakibatkan lebih 20 orang cedera dalam keganasan yang memasuki hari keempat.

Berpuluh polis yang memakai topi keledar dan perisai keselamatan memasuki kawasan penunjuk perasaan yang menguasai daerah utara Mongkok dengan sesetengahnya terpaksa menggunakan belantan.

Menurut wartawan AFP dan anggota paramedik di tempat kejadian, sesetengah penunjuk perasaan terpaksa diusung selepas kepala mereka cedera dan berdarah.

Polis dalam satu kenyataan berkata, mereka terpaksa menggunakan 'kekerasan minimum' selepas penunjuk perasaan secara tiba-tiba merempuh ke kawasan keselamatan yang berpagar.

Bagaimanapun, perkara itu dinafikan penunjuk perasaan sambil menegaskan mereka tidak melakukan sebarang provokasi.

Jurucakap Agensi Perkhidmatan Penerangan kerajaan memberitahu, pertempuran antara penunjuk perasaan dan polis Hong Kong bermula dari tengah malam dan berakhir kira-kira jam 6 pagi (waktu tempatan).

Kekacauan lebih tiga minggu yang diterajui pelajar itu tercetus berikutan China berkeras menapis calon bagi pilihan raya 2017 di Hong Kong, walaupun penduduk telah dijanjikan bahawa mereka bebas memilih pemimpin mereka.

No comments:

Post a Comment