Monday, October 20, 2014

Perisik Jerman dakwa pemisah Ukraine tembak jatuh MH17

ISNIN, 20 OKTOBER 2014 @ 2:05 PM

 
BERLIN: Agensi perisikan Jerman mendakwa kumpulan pemisah pro-Russia bertanggungjawab menembak jatuh pesawat penumpang Malaysia, MH17 di Ukraine menggunakan peluru berpandu yang ditawan dari tentera kerajaan.

Laporan media hari ini menyebut, Kiev dan negara Barat sebelum ini mendakwa pesawat Penerbangan Malaysia MH17 itu ditembak di udara pada Julai lalu oleh pemisah menggunakan peluru berpandu BUK sistem permukaan ke udara yang dibekalkan oleh Russia, namun dinafikan oleh Moscow.

Namun, ketua Agensi Perisikan Jerman (BND), Gerhard Schindler, berkata maklumat perisikan mendapati puak pemberontak menawan sistem BUK dari pangkalan tentera Ukraine dan melepaskan tembakan sehingga meletup berhampiran pesawat, demikian dipetik Majalah Spiegel.

Pesawat dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu terhempas pada 17 Julai lalu ketika pesawat terbang di ruang udara wilayah yang dikuasai pemberontak di timur Ukraine, mengorbankan semua 298 penumpang dan anak kapal, termasuk 153 warga Belanda.



Schindler berkata, dakwaan Russia bahawa misil berkenaan ditembak oleh askar Ukraine dan pesawat pejuang Ukraine dilihat terbang rapat dengan MH17 adalah tidak benar.

Beliau juga berkata, gambar yang dikeluarkan Ukraine juga sudah 'dimanipulasikan' namun laporan itu tidak pula menjelaskan gambar berkenaan.

Timbalan Perdana Menteri yang mendakwa mewakili Republik Rakyat Donetsk, Andrei Purgin, segera menafikan laporan berkenaan yang dianggap tidak berasas.

"Tuduhan terhadap kami ini tanpa sebarang asas," katanya kepada agensi berita Russia, Interfax sambil menambah, peluru berpandu BUK hanya mampu dilepaskan oleh pakar yang sudah terlatih.

Pada Julai lalu, pegawai perisikan Amerika berkata, pesawat kemungkinan tersalah tembak sehingga jatuh oleh askar pemisah yang kurang terlatih.

"Bekas pelombong yang hari ini mempertahankan negaranya tidak mempunyai kepakaran untuk mengendalikan sistem yang serba canggih itu," katanya.

Laporan siasatan awal Belanda yang dikeluarkan bulan lalu menunjukkan MH17 terkena 'objek berkuasa tinggi' namun tidak meletakkan pihak yang melakukannya. - AFP

No comments:

Post a Comment