Saturday, November 29, 2014

Umno cuma kenyangkan kroni, rakyat melarat – Anwar

Anwar PuchongPUCHONG 28 NOV: Umno kini mengamalkan tatakelola pentadbiran yang hanya menguntungkan kroni sebaliknya rakyat menjadi mangsa kerakusan pentadbiran kerajaan, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
“Lihat sahajalah sekarang, sistem percukaian yang lebih mesra golongan maha kaya untuk kekal kaya manakala golongan bawahan dipaksa menanggung bebanan berterusan. “Kononnya nak bela nasib orang Melayu. Nak bela apa kalau kenyangkan kroni sendiri. Adakah ini yang dikatakan Umno bela nasib Melayu?” soalnya. 

Ketua Umum KEADILAN itu berucap pada Ceramah Perdana Rakyat Hakim Negara di Puchong Perdana, malam tadi. Anwar berkata, pimpinan pentadbiran Umno gagal memartabatkan hak dan kepentingan Melayu di negara ini. Katanya, jurang ekonomi bangsa Melayu juga semakin terhakis dan akhirnya menggugat kedudukan ekonomi mereka untuk berdaya saing dengan bangsa-bangsa lain. 

Beliau merujuk kajian yang menunjukkan perbezaan besar jurang ekonomi antara golongan miskin dan kaya. “Dalam kajian Prof Fatimah Kari di UM, kesenjangan ekonomi di negara ini berlaku antara golongan maha kaya dan golongan rakyat termiskin melibatkan Umno, kroni Umno dan rakyat biasa. “Dasar-dasar Ekonomi Baru dan dasar sedia ada sekarang ini memperkayakan golongan kecil Melayu sahaja sementara yang lainnya melarat dengan tanggungan kos sara hidup yang semakin meningkat. “Inilah yang menjadi isu di Malaysia apabila wujud kesenjangan pendapatan golongan kaya dan miskin melebar. Golongan kaya inilah melibatkan Umno dan kroni sementara yang miskin itu siapa kalau bukan rakyat sendiri,” kata Anwar. Sambungnya, beliau turut bimbang dengan nasib bangsa Melayu yang ditekan pemimpin Melayu sendiri berikutan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), peningkatan kos sara hidup, kadar kenaikan kos pengangkutan, pemansuhan subsidi dan lain-lain.


No comments:

Post a Comment