Wednesday, December 10, 2014

Khir Toyo buat rayuan terakhir



MOhamad KHIR (kiri) bersama isteri, Zahrah Kechik berjalan keluar dari Mahkamah Persekutuan Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA – Mahkamah Ra­yuan terkhilaf kerana bersandarkan kepada pertuduhan yang cacat ketika mengekalkan sabitan dan hukuman penjara setahun terhadap Dr. Mohamad Khir Toyo atas kesalahan mendapatkan untuk beliau dan isteri, dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai jutaan ringgit.
Peguam Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah membe­ritahu Mahkamah Persekutuan semalam, pendakwaan berpandukan kepada pertuduhan bahawa anak guamnya selaku Menteri Besar membeli hartanah dengan harga RM3.5 juta pada tahun 2007 tanpa pertimbangan yang mencukupi.
Beliau berhujah, Mohamad Khir yang ketika itu merupakan Pengerusi dan ahli lembaga pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dituduh atas kapasitinya sebagai Menteri Besar.
Beliau berhujah, Menteri Besar mahupun Pengerusi atau ahli lembaga pengarah PKNS bukan me­rupakan penjawat awam kerana jawatan itu tidak terjumlah dalam lingkungan Seksyen 21(i) Kanun Keseksaan.
Sehubungan itu, Mahkamah Rayuan terkhilaf ketika memutuskan pendakwaan terhadap Mohamad Khir memenuhi intipati pertuduhan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan iaitu tuduhan yang melibatkan penjawat awam.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1210&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm#ixzz3LRn4uGEs 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment