Friday, March 6, 2015

Ibu lahir cucu


London: Seorang wanita merealisasikan impian anak lelakinya menjadi bapa dengan melahirkan cucunya setelah menjadi ibu tumpang.
Prosedur yang dianggap pertama di dunia itu dilakukan di sebuah klinik kesuburan yang merancang kehamilan wanita berkenaan menggunakan telur yang didermakan dan sperma anak lelakinya.
Wanita itu menawarkan diri untuk mengandungkan cucunya selepas mendapat persetujuan suami dan kebenaran mahkamah.
Keputusan itu diambil selepas seorang saudara wanita mereka yang bersetuju untuk menjadi ibu tumpang menarik diri akibat masalah kesihatan.
Prosedur luar biasa itu terdedah selepas seorang hakim Mahkamah Tinggi membenarkan anak wanita itu mengambil bayi lelaki berkenaan sebagai anak angkat.
Lelaki itu juga menjadi bapa yang sah kepada bayi berkenaan walaupun mengikut undang-undang mereka juga adik-beradik.
Beberapa pihak mengkritik prosedur berkenaan yang dianggap ‘meragukan’ dan mendesak kerajaan meminda undang-undang kesuburan.
Hakim Mahkamah Tinggi, Theis tidak mendedahkan nama keluarga, klinik atau bandar keluarga berkenaan tinggal.
“Rancangan ini sangat luar biasa, tetapi menurut undang-undang sedia ada ia sah,” katanya.
Bayi itu yang sudah berusia tujuh bulan kini tinggal bersama bapanya.
Bagaimanapun, Theis memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak memilih prosedur serupa tanpa mendapat ‘nasihat perundangan yang lengkap’ kerana ia sangat rumit.
Sementara itu, penyelidik dasar kekeluargaan Britain, Patricia Morgan berkata, bayi itu berisiko mengalami masalah emosi kerana latar belakangnya sangat mengelirukan.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/34757#sthash.wGtr805c.dpuf

No comments:

Post a Comment