Tembakau
LONDON – BRITAIN. Larangan mempamerkan produk tembakau di tempat jualan di kedai-kedai kecil Britain telah mula dikuatkuasakan.

Tindakan mempamerkan produk tembakau adalah menyalahi undang-undang di kedai-kedai dan pasar raya besar sejak 2012, lapor BBC.

Sekarang kedai-kedai kecil dan premis perniagaan lain seperti pub serta kelab-kelab juga perlu menyimpan rokok daripada penglihatan pengguna.

Larangan itu telah disambut baik oleh kempen kumpulan Tindakan mengenai Merokok dan Kesihatan (Ash), tetapi mendapat kritikan hebat kumpulan pekedai Pakatan Peruncit Tembakau.

"Dua pertiga daripada perokok mula menghisap rokok sebelum berumur 18 tahun. Jadi ia adalah penting untuk meletakkan produk tembakau hilang daripada penglihatan demi melindungi generasi akan datang.

 "Paparan larangan di kedai-kedai kecil akan berusaha bersama-sama dengan pek diselaraskan, yang akan diperkenalkan pada bulan Mei 2016, untuk memberikan perlindungan lebih kanak-kanak daripada tertarik kepada pembungkusan tembakau berkilau."

Menurut jurucakap Pakatan Peruncit Tembakau,  Suleman Khonat: "Pengenalan larangan paparan ke dalam kedai-kedai yang lebih besar telah tidak bermakna. Bagaimana kita boleh pastikan langkah ini akan berhasil jika dilaksanakan di kedai-kedai yang lebih kecil?

"Sudah tentu peruncit perlu mematuhi undang-undang, tetapi ini adalah langkah seterusnya yang tidak perlu melibatkan perniagaan kecil."