Tuesday, April 14, 2015

Projek pembesaran hampir siap

Makkah: Pembesaran ruang tawaf dan kawasan bahagian utara Masjidilharam kini berada dalam peringkat akhir untuk disiapkan.
Pengurus Besar Projek Dua Masjid Suci Sultan Al-Qurashi berkata, pihaknya akan menyegerakan kerja pembesaran itu bagi memastikan ia siap menjelang Ramadan.
“Kami sudah menyiapkan tapak dua rumah api di pintu Al-Umrah. Selain itu, kami juga sudah mengubah suai tiang di kawasan bahagian utara dan Al-Mikbariyah (bilik azan) yang terletak di utara kawasan mataf,” katanya.
Menurut Sultan, syarikat utama yang terbabit dalam projek pembesaran itu mengarah jurutera, juruteknik dan pekerja binaannya menyiapkan projek itu secepat mungkin.
“Mereka bekerja 24 jam sehari,” katanya.
Projek pembesaran itu bermula pada 2012. Tahun pertamanya menyaksikan pembesaran pintu Al-Safa ke Al-Fatih. Tahun kedua pula membabitkan pembesaran pintu Al-Fatih ke Al-Umrah.
“Projek itu memasuki peringkat ketiga dan terakhir. Kami juga membesarkan sehingga pintu Raja Abdulaziz. Tingkat bawah siap sepenuhnya dan kini kami memberi tumpuan kepada tingkat satu kawasan mataf,” kata Sultan.
Kerja pembesaran dan pengubahsuaian itu termasuk pemasangan semula lantai marmar dan tiang. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 13 April 2015 @ 8:17 AM


PEMANDANGAN di Masjidilharam, kelmarin.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/43376#sthash.seAhjnNw.dpuf

No comments:

Post a Comment