SHAH ALAM - Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah calon yang paling layak untuk ditampilkan dalam PRK Permatang Pauh pada 7 Mei ini.

Penganalisis Politik Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata, ini kerana Wan Azizah mempunyai pengalaman matang serta pengaruh yang kuat ke atas Permatang Pauh.

“Wan Azizah mempunyai pengaruh luar biasa di sana kerana suaminya sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menang besar di sana (Permatang Pauh).

“Wan Azizah lah yang paling layak tandingi BN di Permatang Pauh,” katanya kepada Sinar Online hari ini.

Mengulas kelayakan Nurul Nuha, Sivamurugam berkata, Nurul Nuha masih belum cukup matang bagi menghadapi tekanan pilihan raya.

“Nurul Nuha masih tidak cukup pengalaman, manakala Nurul Izzah pula sudah jadi Ahli Parlimen Lembah Pantai. Jadi Wan Azizah lah yang paling layak,” katanya lagi.

PRK Permatang Pauh akan menyaksikan pertembungan calon wanita PKR menentang calon BN.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat, G Manivannan berkata, perkara tersebut akan dimuktamadkan oleh Biro Politik pada Selasa depan.

“Buat masa sekarang, sudah ada dua nama diputuskan, namun keputusan mengenai calon tersebut akan dimuktamad dan diumumkan pada Selasa ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Online semalam.