Thursday, July 30, 2015

Bubar parlimen, bukan rombak Kabinet

WARTAWAN SINAR HARIAN SEREMBAN - Pakatan pembangkang di Negeri Sembilan menyifatkan rombakan Kabinet sebagai mahu menutup isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Bubar parlimen, bukan rombak Kabinet
Pakatan pembangkang di Negeri Sembilan ketika mengadakan sidang media, semalam
Pengerusi Harapan Baru negeri, Zulkefly Mohamad Omar berkata, tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melakukan rombakan Kabinet tidak sesuai dengan masa memandangkan ekonomi dan politik negara tidak menentu ketika ini.

Menurutnya, rombakan menambah kegelisahan rakyat yang semakin terbeban dengan ekonomi dan kos hidup.

“Apa yang berlaku dalam politik BN sekarang membimbangkan rakyat dan rakyat berasa takut dengan senario politik negara.

“Najib dan pemimpin kerajaan sepatutnya menjawab persoalan rakyat tentang mana perginya duit 1MDB, bukannya menambah kecelaruan rakyat dengan melakukan rombakan Kabinet,” katanya pada sidang media bersama pemimpin pembangkang di Ibu Pejabat DAP negeri di Kemayan Square, di sini, semalam.

Zulkefly berkata, masalah kepincangan politik, keborosan dan kehilangan wang serta ekonomi merudum tidak dapat diselesaikan dengan melakukan rombakan Kabinet.

“Najib perlu bubar Parlimen dan beri rakyat peluang untuk mentadbir negara melalui undi terhadap parti pilihan mereka,” katanya.

Pengerusi PKR negeri, Aminuddin Harun berkata, rakyat tidak mahu rombakan Kabinet dilakukan sekarang, sebaliknya mahu persoalan tentang 1MDB dijawab.

"Mereka gagal menjawab soalan tentang 1MDB dan melengahkan proses siasatan dengan melakukan rombakan Kabinet ini.

“Rakyat masih tidak puas hati meskipun telah tukar menteri. Rakyat mahu jawapan dan penjelasan 1MDB bukannya mahu timbalan perdana menteri dan jemaah menteri baru,” katanya.

Ketua Pemuda DAP, Teo Kok Seong pula berkata, penambahan jawatan menteri daripada 35 kepada 37 dan timbalan menteri daripada 27 kepada 31 juga dilihat menambahkan beban kerajaan dari segi pembayaran gaji dan elaun.

“Negeri Sembilan hanya ada seorang wakil menteri apabila Datuk Seri Hasan Malek digugurkan. Tetapi agak pelik apabila wakil MCA di negeri ini, Senator Chong Sin Woon dilantik menjadi Timbalan Menteri Pendidikan.

“MCA kalah semua kerusi di Negeri Sembilan pada PRU lalu, tetapi dilantik menjadi timbalan menteri sedangkan di negeri ini banyak ahli parlimen BN yang boleh dilantik,” katanya.

No comments:

Post a Comment