Thursday, July 30, 2015

Tian Chua: Siasatan 1MDB harus diteruskan

30 JULAI 2015 SHAH ALAM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai hak untuk menggugurkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Naib Presiden PKR, Tian Chua berkata, apa yang dilakukan oleh Najib selaras dengan Perlembagaan negara ini.

“Itu adalah hak dan kuasa beliau sebagai Perdana Menteri yang mendapat perkenan oleh Yang di-Pertuan Agong untuk menggugurkan serta melantik mana-mana ahli politik untuk menjadi menteri termasuk melantik Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri,” katanya, semalam.

Tian Chua
Tian Chua
Menurutnya, PKR tidak mahu masuk campur dalam apa-apa urusan yang berlaku di dalam Umno.

Namun, beliau meminta rombakan Kabinet tersebut tidak akan memberi kesan kepada siasatan yang dijalankan ke atas syarikat pembangunan strategik, 1Malaysian Development Berhad (1MDB).

“Fokus utama kami tetap kepada kemelut yang melanda 1MDB. Ini adalah isu utama yang kami bangkitkan sejak dahulu lagi.

“Rakyat masih tertanya-tanya di manakah wang yang dimiliki syarikat itu,” katanya.

Menurut beliau, dengan pelantikan Ahmad Zahid sebagai Timbalan Perdana Menteri yang baharu, Najib seharusnya bercuti seperti yang disarankan oleh kebanyakan ahli parlimen sementara siasatan sedang dijalankan terhadap 1MDB.

Kata Tian Chua, Najib harus memberi kepercayaan kepada ‘orang kanan’ baharunya untuk menjadi pemangku perdana menteri sehingga siasatan selesai.

“Dengan ini, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan Pasukan Petugas Khas yang dibentuk dapat melakukan siasatan dengan telus tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak,” katanya.

No comments:

Post a Comment