Friday, July 31, 2015

Dua hari sah serpihan MH370

Saint-André, Perancis: Kerajaan Malaysia menjangka pengesahan komponen pesawat yang ditemui di Pulau Reunion dekat Madagscar akan diperolehi dalam masa dua hari.
Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata, ketika ini pasukan penyiasat termasuk pakar dari Jabatan Penerbangan Awam dan Penerbangan Malaysia dan Kementerian akan berlepas malam ini menyertai penyiasat lain, termasuk dari Boeing yang mengeluarkan pesawat 777-200.
"Kami menjangka dalam masa dua hari kita boleh mendapatkan pengesahan," kata Abdul Aziz.
Pasukan penyiasat penerbangan kini dalam perjalanan ke pulau di Lautan Hindi itu untuk menentukan sama ada serpihan komponen sayap yang ditemui yang ditemui di tepi pantai pulau itu ialah komponen pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia yang hilang.
Komponen sepanjang dua meter itu ditemui ketika satu kumpulan membersihkan pantai dan mencetuskan harapan di Malaysia serta seluruh dunia pesawat MH370 akan ditemui.
Berikutan itu, Perancis, Malaysia dan Australia memulakan usaha untuk mengesahkan serpihan itu serta dari mana ia hanyut.
Menteri Pengangkutan Malaysia Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata di New York: “Apa saja serpihan yang ditemui perlu disahkan sebelum kita boleh mengesahkan dia milik MH370 dan berharap pengesahan itu diperolehi secepat mungkin.”
Pesawat MH370 yang membawa 239 orang hilang ketika penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China tetapi penerbangannya beralih menuju Lautan Hindi tanpa sebab tidak diketahui.
Seorang saksi di Reunion berkata objek itu diliputi teritip menunjukkan ia sudah lama berada dalam air.
Pakar keselamatan penerbangan di Perancis, Xavier Tytelman, berkata gambar objek itu menunjukkan ‘persamaan luar biasa’ dengan komponen Boeing 777 dipanggil flaperon.
Namun, perlu diingat ada pesawat lain pernah terhempas di kawasan itu, termasuk Boeing 747 milik Penerbangan Afrika Selatan yang terhempas berhampiran Pulau Mauritius pada tahun 1987, membunuh semua 159 orang dalam pesawat. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 30 Julai 2015 @ 2:19 PM

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/67089#sthash.Uezfq6kc.dpuf

No comments:

Post a Comment