Monday, August 31, 2015

Dedah Sumber Dana, Kata Melanyi Kepada Pengasas Sarawak Report


Diterbitkan: Isnin, 31 Ogos 2015 5:41 PM
Lester Melanyi

PETALING JAYA: Individu yang mendakwa dirinya bekas kakitangan Sarawak Report menggesa pengasas laman web itu mendedahkan sumber dana operasinya.
"Hujung minggu ini, bekas bos saya Clare Rewcastle-Brown ditemuramah media asing mengenai Malaysia. Ada yang menganggap ia sesuatu yang pelik apabila wanita British asyik bercakap mengenai Malaysia, tetapi saya tidak terkejut," kata Lester Melanyi menerusi kenyataan pada Isnin.
Melanyi mendakwa pengasas Sarawak Report dan pengarangnya itu menerima dana daripada "individu berkuasa di Malaysia".
"Jika Clare begitu percayakan ketelusan, dia perlu sediakan akaun Sarawak Report dan tunjukkan dari mana dana yang diperolehinya. Tetapi dia tidak boleh lakukannya kerana jika dia lakukan, kita akan tahu siapa bos dia yang sebenar.
"Dokumen dipalsukan untuk mendapatkan wang. Ia sesuatu yang menjijikkan dan apa yang lebih menjijikkan adalah mereka yang mendapatkan warga asing untuk melakukan kerja kotor mereka," katanya.
Melanyi, bekas wartawan kanan Sarawak Tribune mendakwa pernah berkhidmat untuk Sarawak Report.
Beliau mendakwa pemimpin pembangkang bekerjasama dengan laman web itu untuk mendedahkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Melanyi mendakwa hampir 90 peratus intipati artikel Sarawak Report mengenai 1MDB telah diubah.
Beliau juga mendakwa telah menemui warga Switzerland, Xavier Andre Justo, bekas eksekutif PetroSaudi International yang dikatakan menyerahkan lebih 10 peratus dokumen berkaitan 1MDB kepada Rewcastle-Brown.

No comments:

Post a Comment