Friday, October 30, 2015

Google mahu lancar belon pemancar internet di Indonesia



AGENSI KERJA-KERJA Projek Loon dilaksanakan dua tahun lalu untuk memberi akses internet berkelajuan tinggi kepada penduduk yang terutamanya tinggal di kawasan pedalaman.


JAKARTA – Sejumlah belon pemancar internet milik Google akan dilancarkan dalam fasa seterusnya bagi menyediakan akses dalam talian kepada penduduk yang tinggal jauh di pedalaman.
Belon-belon itu akan dilancarkan ke lapisan statosfera di ruang udara Indonesia bermula tahun hadapan dalam perluasan projek berkenaan yang diumumkan kelmarin.
Kira-kira 250 juta penduduk tinggal di 17,000 buah pulau di Indonesia namun, hanya 42 juta orang mempunyai akses internet, menurut anggaran Agensi Perisikan Pusat.
Project Loon yang bermula dua tahun lalu itu bertujuan untuk memancarkan isyarat internet berkelajuan tinggi menggunakan belon-belon yang terapung pada ketinggian 18.2 kilometer dari permukaan bumi.
Menurut Google, Project Loon akan membolehkan kira-kira 100 juta penduduk di pedalaman Indonesia melayari internet untuk mendapatkan maklumat dan pengetahuan, berhibur serta memperoleh manfaat lain secara dalam talian.
Pada masa sama, Google berpotensi meningkatkan perolehan menerusi iklan selepas lebih ramai pengguna boleh melayari enjin carian Google, menonton video di YouTube dan berhubung menerusi Gmail.
Pada masa ini, Project Loon masih di peringkat ujian. Google tidak memberikan tarikh tertentu untuk mengenakan caj bagi perkhidmatan itu.
Google kelak akan menjual akses internet itu melalui pembekal perkhidmatan wayarles di Indonesia. Kepulauan itu mempunyai kira-kira 319 juta telefon bimbit, jauh lebih besar daripada populasinya.
Project Loon melibatkan penghantaran beratus-ratus belon internet di lapisan stratosfera Bumi. Projek sama sebelum ini diuji di New Zealand, Australia dan Brazil. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1030&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3pztol37h 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment