Wednesday, April 7, 2010

Anwar 'berhijrah' ke Sarawak?





KUALA LUMPUR 6 April - Datuk S. Nallakarupan mendedahkan bekas rakan karibnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkemungkinan besar merancang menuntut kemerdekaan Sarawak jika Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang pada Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.
Beliau berkata, langkah itu bagi membolehkan cita-cita Anwar menjadi Perdana Menteri tercapai di samping isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail akan bergelar wanita pertama setelah lama mereka mengidamkan kedudukan tersebut.
Justeru beliau difahamkan yang usaha pertama Anwar jika rancangan itu berjaya adalah untuk memansuhkan undang-undang tertentu kerana Penasihat PKR itu diketahui sangat gusar dengan situasi politik semasa.
''Saya difahamkan Putar Alam Malaysia (Anwar) dikatakan sedang membuat persiapan untuk 'berhijrah' ke Sarawak menjelang Pilihan Raya DUN Sarawak,'' katanya di sini hari ini.
Nallakarupan yang pernah bersahabat dengan Anwar selama 30 tahun berkata, selain kedudukan sebagai Perdana Menteri, Anwar juga pasti melantik anak emasnya, Azmin Ali yang juga Naib Presiden PKR sebagai Timbalan Perdana Menteri jika rancangan berkenaan berjaya.
''Saya percaya ia akan dibuat beliau dan seterusnya membuktikan PKR ini parti 3A, Anwar, Azizah dan Azmin,'' jelasnya.
Kata Nallakarupan, Anwar tidak mampu untuk mengatasi kewibawaan Datuk Seri Najib Tun Razak walaupun cuba melemparkan fitnah terhadap Perdana Menteri seperti yang didedahkan rakan-rakan beliau di Dewan Rakyat baru-baru ini.
''Saya juga tidak hairan jika Anwar cabut lari pada satu hari nanti. Semakin hari semakin ramai yang tahu pekungnya,'' tambahnya.

No comments:

Post a Comment