Wednesday, April 14, 2010

Kobau oh kobau


askar kobau (buffalo soldier)

menteri agama, jamil K berjaya halang kes Qazaf liwat Anwar ke mahkamah syariah.
Syabas menteri agama kerana anda yakin undang2 syariah ciptaan tuhan agama anda tidak mampu beri keadilan.
jamil K..
K untuk kobau!
Masuk UMNO mesti lingkup punya...
Sekarang dah jadi pak turut saja ...
Apa orang suruh ..buat ajelah kobau dah kena cucuk hidung!



opsss..apa kena mamat di atas ni? klik sini

Anwar Gagal Dapat Perintah Mohd Saiful Dikenakan Tuduhan Qazaf


KUALA LUMPUR 14 April (Bernama) -- Mahkamah Tinggi Syariah di sini mengetepikan permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya pihak pendakwaan syarie memulakan prosiding pertuduhan qazaf berhubung kes liwat membabitkan bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ini berikutan keputusan membenarkan permohonan bantahan awal yang dikemukakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom dan dua responden lain untuk membatalkan permohonan Anwar itu.

Hakim Syarie Mohd Shukor Sabudin dalam keputusannya berkata mahkamah itu tidak mempunyai bidang kuasa untuk memerintahkan pihak pendakwaan menjalankan tugas mereka kerana fungsi badan itu berdasarkan budi bicara sepenuhnya pihak pendakwaan.

"Pihak pendakwa boleh mendengar, membicarakan dan memutuskan perbicaraan dan pihak pendakwa boleh berhenti pada mana-mana peringkat dengan keizinan bertulis daripada Ketua Pendakwa Syarie," katanya.

Beliau berkata pihak pendakwa adalah sebuah badan bebas yang boleh mendakwa, atau menarik balik pertuduhan dan secara syaraknya pihak pendakwaan tidak boleh dipaksa untuk menjalankan pendakwaan.

Menurutnya, permohonan Anwar itu adalah satu percubaan pencabulan secara terang-terangan dalam proses mahkamah dan boleh menyebabkan keadilan menjadi kucar-kacir, tidak menentu dan bercelaru.

Pada 7 Jan lepas, Anwar, yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), memfailkan permohonan bagi mendapatkan perintah supaya Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan Shamsuddin Hussain meneruskan pertuduhan qazaf terhadap Mohd Saiful, 25.

Mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf ialah tuduhan terhadap seseorang yang melakukan zina tanpa membawa empat orang saksi lelaki.

Seksyen ini adalah bagi mengelak seseorang menuduh orang lain berzina.

Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahu atau kedua-duanya.

Anwar dalam permohonannya menamakan Jamil, Shamsuddin dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Che Mat Che Ali sebagai responden.

Ketiga-tiga responden itu menfailkan permohonan bantahan awal terhadap permohonan Anwar yang difail pada 9 Feb lalu atas alasan Mahkamah Tinggi Syariah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan permohonan qazaf berkaitan kesalahan jenayah melalui prosedur Mal.

Sementara itu, Jamil, ketika ditemui wartawan selepas keputusan itu berkata, beliau gembira dengan keputusan itu dan mengucapkan terima kasih kepada barisan peguamnya.

Dalam pada itu, Anwar berkata beliau akan memfailkan rayuan secepat mungkin terhadap keputusan itu.

Ketiga-tiga responden diwakili peguam Zainul Rijal Abu Bakar, Roslizam Rahim dan Mohd Firdaus Mohd Arifin manakala Anwar diwakili Peguam Syarie, Kamar Aniah Kamaruzaman.

No comments:

Post a Comment