Wednesday, April 14, 2010

Parti pembangkang Britain janji revolusi kuasa rakyat




CAMERON menyampaikan ucapan semasa pelancaran manifesto Parti Konservatif di London semalam.


LONDON - Ketua Pembangkang Britain, David Cameron menjanjikan revolusi 'kuasa rakyat' sekiranya memenangi pilihan raya umum pada 6 Mei depan selain turut berikrar akan membaiki hubungan Britain di peringkat antarabangsa terutamanya di luar Eropah.
Semasa melancarkan manifesto Parti Konservatif pimpinannya semalam, beliau menjanjikan hubungan baru yang istimewa dengan India dan China.
Di arena tempatan pula, Cameron berkata, Parti Konservatif yang mendahului tinjauan populariti, hanya dapat memulihkan masalah kewangan dan sosial Britain sekiranya rakyat bersama-sama memainkan peranan bagi membantu memakmurkan negara setelah 13 tahun diterajui Parti Buruh.
"Sekiranya anda mengundi Parti Konservatif, anda mengundi bukan sahaja untuk mengubah kerajaan tetapi mengubah keseluruhan sistem pentadbiran negara," kata Cameron di selatan London, semalam.
"(Manifesto kami) adalah kuasa rakyat, bukan kuasa kerajaan. Masyarakat besar, bukan kerajaan besar. Kita semua mampu mengubahnya," tambah pemimpin tersebut.
Antara perubahan drastik yang dijanjikan Parti Konservatif termasuk memberikan kuasa veto kepada orang ramai bagi menentukan kenaikan cukai tempatan dan mengadakan referendum untuk sebarang isu jika partinya memperoleh sokongan lima peratus rakyat Britain.
Sementara itu, Perdana Menteri Britain, Gordon Brown melancarkan manifesto Parti Buruh kelmarin dan turut berjanji akan melakukan pembaharuan termasuk memulihkan ekonomi, mengurangkan defisit dan melindungi perkhidmatan awam. - AFP

No comments:

Post a Comment