Tuesday, May 18, 2010

BN tewas tipis

BN tewas tipis
SESAK...pengundi memenuhi halaman 
pusat mengundi, semalam.
Dalam pertandingan tiga penjuru itu, Ho Leng, 50, meraih 18,845 undi manakala Hui Yew, 45, memperoleh 18,447 undi dengan Narawi hanya memperoleh 232 undi dan sekali gus hilang wang pertaruhan.Pengumuman keputusan pilihan raya kecil Parlimen Sibu dilakukan Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu, Wong See Meng, kira-kira jam 10.55 malam tadi.
Pilihan raya parlimen Sibu diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Robert Lau Hoi Chew yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan pada 9 April lalu.

Parlimen Sibu memiliki 54,695 pengundi berdaftar dengan 2,537 daripadanya adalah pengundi pos. Peratusan keluar mengundi adalah sekitar 70 peratus.
Mengikut pecahan peratus pengundi, 66 peratus adalah pengundi Cina diikuti Melayu, 17 peratus, Iban (15 peratus), Orang Ulu (0.11 peratus), Bidayuh (0.5 peratus) manakala lain-lain pengundi, 0.14 peratus.
Ho Leng adalah Pengerusi DAP Sarawak dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Assek, di sini.
Beliau berkelulusan undang-undang dari Inner Temple, Inns of Court, School of Law, London manakala Narawi pula adalah bekas tentera yang kini seorang ahli perniagaan.

Hui Yew pula adalah Penolong Bendahari Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Sibu dan sepupu kepada penyandang kerusi berkenaan, mendiang Datuk Robert Lau Hoi Chew dan adalah lepasan undang-undang dari Hull University, London.

No comments:

Post a Comment