Tuesday, May 18, 2010

Pelukis kartun yang menghina Rasulullah hidup dalam keadaan bahaya




http://www.voa-islam.com/photos/felix2.jpg
STOCKHOLM
Polis Sweden  pada Minggu lepas  16/05/2010 telah menangkap seorang yang dipercayai terlibat  dengan pembakaran rumah pelukis Lars Felix yang membuat lukisan kartun  menghina Nabi Muhammad SAW.
Polis mengatakan mereka menangkap seorang warga Sweden  keturunan Kosovo berusia 21 tahun di bandar Andskrona Selatan, pada hari Sabtu di rumahnya sekitar 40 km dari rumah pelukis tersebut.
Bahagian depan rumah pelukis tersebut mengalami  sedikit kerosakan ketika rumah tersebut dilempar bom petrol  yang menyebabkan  salah satu tirai rumah terbakar , semasa peristiwa tersebut berlaku pelukis tersebut tidak berada di dalam rumah berkenaan.
Serangan ini adalah yang serangan kedua selama seminggu yang dialami Felix, yang pada tahun 2007  dia membuat lukisan kartun Nabi Muhammad SAW  dalam bentuk penghinaan terhadap Rasulullah SAW, yang mengundang banyak ancaman terhadap dirinya.
Felix melaporkan kepada pemberita "dia hidup dalam keadaan bahaya yang besar dan nyata":  Saya tidak boleh lagi  tinggal di rumah ini.
Felix awal minggu ini mengalami sebuah serangan semasa  memberikan kuliah umum di Universitas Uppsala, dimana seorang lelaki dari barisan pertama selama kuliah disampaikan datang menghampirinya dan memukul kepalanya.
Difahamkan terdapat  satu pertubuhan tentera di  Iraq  yang mempunyai  hubungan dengan Al-Qaeda pada bulan August  tahun lalu menjanjikan hadiah 100 ribu dolar bagi sesiapa sahaja yang dapat membunuh Felix.

No comments:

Post a Comment